Just Like Blood - Tom McRae (2003)
Just Like Blood - Tom McRae (2003)
The Alphabet of Hurricanes - Tom McRae (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ekte og kraftfullt

Ikke en spesielt nyskapende debut, men troverdig og oppriktig.

Det er ikke noe sensasjonelt eller oppsiktsvekkende ved Tom McRae eller hans musikk, stikk i strid med hva norsk presse ellers måtte melde. Det som imidlertid er tilfellet er at vi har en ytterst talentfull og ærlig låtskriver og sanger, som har mye på hjertet og en ytterst velutviklet formuleringsevne.

Hva vi får servert på hans debutplate er et individs subjektive respons på geografien og livet som har formet/former ham. Det være seg andre verdenskrigs straffeleirer og den skrekkinnjagende historien om ungjenta som fikk kuttet av alt håret sitt og på den måten ufrivillig omformet hele sin personlighet og sitt image mot omverden. Det handler om det jevne menneskets manglende ambisjoner, og en kritikk mot dem som velger å ta utdanning for å utvikle sin egen personlighet heller enn som en spore til å ta et oppgjør med familien og samfunnets pådytting av kristendom på et ungt uformet sinn og organisert kristendom i sin helhet. McRae behandler også enkeltindividenes likegyldighet overfor fellesskapet og manglende engasjement i samfunnet. Ikke minst handler det om skuffelser og svik i kjærlighetslivet og en tro på en karma som vil revansjere seg overfor mennesker som har behandlet det lyriske jeg ille.

Intellekt og lidenskapelig nærvær over enkelt arrangerte melodier fremføres med ekthet og nærvær, med akustisk gitar (og litt hjelp av cello og piano) av en 26-åring fra en liten landsby i Suffolk. Musikken er ikke i seg selv spesielt nyskapende eller annerledes, men har likevel sin berettigelse i kraft av at det hele virker inderlig og oppriktig, og tekstene er ikke bare en staffasje, fordi vi tror at McRae faktisk vil si oss noe. Briten inngir håp og en positiv innstilling bak all melankolien.

Det er noe særdeles ekte og kraftfullt bak musikk som har vokst frem live fremfor et publikum, noe som alltid vil stå seg i konkurransen mot moderne teknologi, staffasje og manipulerte stagepersona. Derfor opplever menn og kvinner med akustiske gitarer og engasjerte tekster en renessanse i disse tider, enten det handler om Alex Lloyd, Kings of Convenience, I Am Kloot, Turin Breaks, Kristin Hersh, Low, Starsailor eller Badly Drawn Boy.

Vi gleder oss til å følge denne artisten videre og se ham modnes ytterligere, både som artist og låtskriver.