cover

Et vennlig ord

Jens Book-Jenssen

CD (2007) - Carambole / AmpHeadMusic

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Revy / Humor / Standards / Crooner / Slagersang

Spor:
Et vennlig ord
Nordlandsnetter
Når kastanjene blomstrer i Bygdø Allé
Litt solskinn og litt regn
Ramona
En liten gyllen ring
Beate Christin
Vi seiler mot lykken
Når det går mot vår igjen
Hvite måke
Hele verden nynner
Sollyse dager ved Mexico strand
Den gamle syrin
Når lysene tennes der hjemme
En liten hvit gardenia
Gudskjelovkvelden
De lyse netters melodi
Det går ingen veier tilbake
God natt, Irene
Den aller siste dans
Fritiof og Carmencita

Referanser:
Leif Juster
Lalla Carlsen
Gerd og Otto
Bing Crosby

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Kjente og kjære toner

Digitalteknikkens vidundere har skapt et sømløst uttrykk av gamle originalopptak mikset med nye arrangementer.

Book'n ble han kalt, og var vår største plate- og grammofonstjerne gjennom tidene. Fra de første slagerne tidlig på 30-tallet, til de mange rundene med "Det er lov å være blid" på 80- og 90-tallet, ligger en uendelighet av hits fordelt på langt over 3000 innspillinger. Book'n har ingen make i Norge. Hans popularitet holdt seg oppe, ubrutt, i 60 år. Bestselgerne fulgte hverandre i rask rekkefølge, gullplatetrofeene hopet seg opp. Hans smidige, varme og innsmigrende røst smøg seg inn i nasjonens ører. Det lå en dåm av vårsprett og romantikk over Book'ens stemme, en billedmanende styrke i enkle foredragog de ukompliserte sangene han framførte.

I begynnelse var han crooner av Bing Crosby-skolen, for øvrig en artist som, midt under sin karrieres høydepunkt på 30-tallet, møtte Jens Book-Jenssen og ga ham sin personlige anerkjennelse. Book'n modulerte stemmen etter "Der Bingle" og studerte forbildets frasering og pusteteknikk. En periode var han "Den norske Bing", men han fant fort sin egen, umiskjennelige stil. De lange, seige foredragene, de fløyelsmyke vokalene som gled ut av tunga, optimismen i uttrykket og den særegne vibratoen, snarere en "skjelvato": Disse virkemidlene ga Book'n et særpreg som hevet ham høyt over skeptikernes lett nedlatende karakteristikker som "smørsanger" og "fløtepus".

Book'n huskes best som sanger, men var også skuespiller, entertainer, revystjerne og direktør på Chat Noir. Det siste skal han ha formulert som sin livs ambisjon allerede i barneåra. Victor Bernau oppdaget hans talent, og hjalp ham på vei i bransjen. Med Ernst Rolfs tidlige bortgang sto plassen åpen for en ny skandinavisk slagerkonge, en rolle Book'n fylte til gangs. Stilt opp mot hans slitestyrke og langvarige framgang, må til og med Rolfs karriere innta andreposisjon. Svenskene hadde sin Brandelius, Norge Book-Jenssen. Begge nasjoner eide dem sammen. Brandelius hadde en røffere, mer "rustikk" stemme enn Book'ens kontinentale og sofistikerte, men sammen dannet de ryggraden i skandinavisk populærmusikk i årtier. Tenk å ha sett disse gigantene på samme scene!

Undertegnede er så heldig å ha sett Book'n live to ganger, i hans senere år, hvor stemmen var blitt mørkere, de myke kantene avslipt og fraseringene til tider ubekymret tilkommet i øyeblikket, uten den største pietet for sangmaterialet. Den sene Book'n er på mange måter den frieste. Han kjenner repertoaret til fingerspissene og kan tillate seg å gjøgle, improvisere over og forme sangene etter høve og lynne. Den sene Sinatra finner de samme kvalitetene hos Book'n: Kun den sikreste entertainer kan ikle sitt materiale så løs jakke og samtidig få det til å sitte så spikret.

Det er hovedsakelig den senere Book'n vi møter på dette "hans nye studioalbum", som utgiverne odiøst kaller det. Om jeg ikke tar feil, er de fleste sporene fra 70-tallet, noen eldre. Opptakene er hentet fra Talent studios og NRK sine arkiver, "spiffet" opp med til dels nyinnspilt backing og arrangementer som alt i alt må sies å være preget av pietet og respekt for den gamle slagertradisjonen Book'n tilhørte. I tillegg hører vi noen av arvtagerne til tradisjonen framføre sanger tilknyttet Book-Jenssen, som Kirsti Sparboe, Ellen Nikolaysen, Bjøro Håland og Stein Ingebrigtsen. Alle disse artistene er selv godt oppe på middagshøyden nå, men la oss håpe at deres fine versjoner på denne plata kan fungere som et bindeledd fra Book'n selv til yngre generasjoner. Vi som er interessert i den gamle slagerarven kjemper mot glemselen så å si daglig. Det er av umåte viktighet at plateutgivelser som dette ser dagens lys.

Digitalteknikkens vidundere har skapt et sømløst uttrykk av gamle originalopptak mikset med nye arrangementer. Det er lagt vekt på en varm, romlig og stofflig lydfylde som "kler inn" Book'ens stemme. Det er flott gjort, men kan virke vel vattert hvis CD'en spilles på et dårlig stereoanlegg. Dette er så menn ingen monoinnspilling på 78-plate, slik normen var i Book'ens glansperiode, snarere et state of the art-produkt av dyktig lydingeniør-arbeid. Purister vil altså stilles overfor et dilemma: Er dette "ren" vare, eller et eksempel på overprodusert relansering av materiale man ikke tør stole på står på egne ben? Jeg heller til at sammensmeltingen av nytt og gammelt er vellykket, men altså med forbehold om at lytteren har tilgang til godt avspillingsutstyr.

Utvalget låter er en fiffig blanding av kjent og mindre kjent. Kastanjene blomstrer fortsatt i Bygdøy Allé og den hvite måke flyr fortsatt rundt med bud til de der hjemme. Kjente og kjære toner. Den gamle svisken Ramona er tatt med, sikkert et nytt bekjentskap for den yngre garde, likeså Hele Verden Nynner og Den Aller Siste Dans. Hank Snow-beundrere vil nikke gjenkjennende til den norske versjonen av South of the Border - Sollyse Dager Ved Mexico Strand. Platas innertier er tittelsporet, Et Vennlig Ord, tatt opp i Book'ens stue i 1985, og takket være digitalt og produksjonsmessig mirakel, hans nye hit anno 2007. Bare dette nye, herlige kuttet er verdt prisen for hele plata. Tenk, en splunk ny låt fra Book-Jenssen åtte år etter hans død!

Innleggsheftet gir kort innføring i Book'ens karriere, samt presentasjon av bidragsyterne. Jeg er usikker på hvor lett det er for eldre, svaksynte beundrere å lese heftets tekst i hvitt på mørkfiolett bakgrunn, men la gå. Yngre og nyfrelste beundrere som kanskje møter Book'n for første gang med denne utgivelsen, har fått en fin inngang til en enormt omfattende karriere., Problemet blir å komme videre, da lite Book'n-stoff er tilgjengelig i dag. Det finnes imidlertid en dobbel-CD av lydboken Det Er Lov å Være Blid, som kom som firedobbel kassett i 1985, og billigbinge-samleplata som Platekompaniet pleier å selge til 59,50. Lydboken anbefales sterkt som et dokument over sangkarrieren og fordi Book'n her selv forteller om sitt liv og sine sanger. Flere biografier finnes også, og burde kunne skaffes til veie antikvarisk eller gjennom biblioteket. Alle som tar seg bryet vil finne en gullgruve av eldre, norsk populærkultur i disse platene og bøkene.

For å illustrere Book'ens posisjon i norsk grammofonhistorie, er det verdt å merke seg at Det Er Lov å Være Blid i 1985 ble lansert som Norges første multimediepakke fram til da, lenge før "synergier" ble underholdningsbransjens store mantra. Prosjektet omfattet single, plate (LP), kassett, lydbok (4-kassett), bok (biografi), radioserie (NRK), fjernsynsprogram og en omfattende lanseringsturne. Ikke dårlig for en artist som var 75 år på dette tidspunkt.

Og sangene lever videre på Et Vennlig Ord. "Det går ingen veier tilbake til tid som svunnet hen" synger Book'n. Men med hjelpemidler som denne flotta plata, gir vi ham rett i en annen tekstlinje fra samme sang: "Den som har vakre minner, er rik uten gods og gull."

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Love - Forever Changes

(Elektra)

Vakkert og varmt, uroskapande og suggererande. Psykedelia for alle tider.

Flere:

Kenneth Ishak And The Freedom Machines - Kenneth Ishak & The Freedom Machines
Samara Lubelski - The Fleeting Skies