Matmos

Hei - Kim Hiorthøy (2000)
Hopeness EP - Kim Hiorthøy (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Melk for sjelen

Hiorthøy leverer en oppsamler med en tittel så enkel og genial at platekjøperen bør bli sjarmert til å legge penga på disken.

"Høre på plater med fint cover", er en av de tingene som ramses opp på låta Ting Som Virker på Kim Hiorthøys innimellom-utgivelse Melke. Hiorthøys egne utgivelser går rett inn i dette resonnementet; hvor innpakkingen og innholdet ofte går hånd i hånd og omslaget alene genererer interesse nok til å plukke produktet fra butikkhylla. Fra de danske situasjonsbildene, til det gjespende trynet på coveret; Melke har definitivt Hiorthøys skarpe blikk over seg. Aller best er det når musikken gjenspeiler fotografienes søvnige søndagspreg; folketom grålysning med solen på vei opp, som på den stillferdige innledningen til Det Blev Fel.

Det er det stødige designer- og billedkunstnerblikket Hiorthøy tar med seg inn i sine musikalske kreasjoner, og hever innspillingene fra meningstomt og introvert vås. Klimpringen på Det Blev Fel får tilskudd av rytmer etter hvert, men innledningen har en stille intensitet på linje med omslagsfotografiene. Avstanden fra Hiorthøys billedlige uttrykk er størst i de rytmedrevne låtene Evil House, Evil Day og As If, hvor Hiorthøys egenart er ingenstedsnærværende. Det samme er tilfelle for den omarbeidede versjonen av Kevin Blechdoms Ready 4 Love, som ikke skiller seg nevneverdig fra artster innenfor samme rytmiske uttrykk. Disse sporene samler seg i en lang rekke utgivelser som forsøker å etterlike de trendsettende lydbildene til Warp-artistene Aphex Twin og Autechre.

Melke tar også med seg et par av Hiorthøys remikser for andre artister på Smalltown Supersound. Kim Is Afraid Mix av Monopots Sane er omtalt tidligere i denne publikasjonen, og gjør et mindre positivt inntrykk i dette utvalget enn på den opprinnelige Taran EP. Det samme gjelder for Ostete Jantemix av Jaga Jazzists Going Down, og jeg har ingen problemer med å forstå at denne versjonen ble utelatt fra Going Down EP. Faktisk hadde Melke hatt godt av å inkludere Spillejobb Remiks av Going Down som havnet på jazzistenes utgivelse. Jeg savner field recording-uttrykket som i større grad preger debut-langspilleren Hei og som i sterk grad preger Spillejobb Remiks.

Det er et imponerende utvalg låter som er gjort til denne oppsamlende utgivelsen. Melke viser bredden i Hiorthøys utgivelser og mektige produksjonsfrekvens. Alt er ikke like fascinerende, men høydepunktene er krystallklare og verdt investeringen. I mine ører er det "svenskelåtene" som står sterkest i utvalget. Begge de to låtene som er hentet fra den opprinnelige Smalltown 7-tommeren Nu Kommer Cathrine Inn, Hon Lutar Sig Mot Dörrposten, er uimotståelige i sin sjarm. Spesielt tittelsporet fra 7-tommeren med Daniel Nordbäcks tekst er et strålende stykke hverdagspoesi og Hiorthøys lydspor understreker enkelheten i begge artistenes uttrykk.

I utgangspunktet kan Melke virke som en unødvendig utgivelse for å oppsummere en toårsperiode, men når man lytter seg igjennom og sjekker hvilke kilder låtene er hentet fra, så gir det likevel mening. Personlig er jeg glad for at Smalltown gjør det mulig for meg å høre Ting Som Virker, da jeg ikke fikk med meg Lydbok CDen som fulgte med Vinduet nr.1 i 2001. Når det er sagt så er det ikke slik at alt er like nødvendig å få med seg på Melke, men for oss ikke-komplettister er det interessant å sjekke hva en mangesidig artist som Kim Hiorthøy produserer utover offisielle album. Sammenliknet med debuten står Melke sterkere med flere fullendte låter enn det skisseaktige som preget Hei.

Deathprod - Deathprod

(Rune Grammofon)

Denne boksen presenterer et flott utvalg av Helge Stens produksjoner, og skisserer et bilde av en obskur, men viktig figur i norsk musikk.