Olden - 16 Horsepower (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

The black soul choir

Dobbel DVD med liveopptak fra 16HP. Inkluderer også deres siste konsert i juli 2004.

"Where could I go? Yeah, but to the lord..."

Når 16 Horsepower freser i vei med tredje låt For Heaven's Sake er vi allerede dypt inne i den trøblete bibelske verden til David Eugene Edwards og hans kumpaner.

"The eyes, the tension... rarely I've seen such a "troubling" presence condensed in one gig" skriver regissør Jean-Marc Panis om opptaket som tar opp det meste av plassen på denne doble DVDen. Han er nemlig delansvarlig for disc 1; konserten fra Le Cirque Royal i Belgia, 2002. Her fanges Edwards' glødende blikk, hans rastløse hodebevegelser og inderlige fremføringer på utsøkt vis. Lyden er god og bildet skarpt, kameraene fanger og dveler gjerne på detaljene, det kan være trekkspillbelgen, banjoen eller Edwards' innbitte ansikt og flakkende, jagede øyne. Slik musikken også fremstår, enten det er i helt nedstrippet format (f.eks soloversjonen av Black Soul Choir) eller som storslagent orkester; det er hele tiden noe vilt, utemmet over musikken til 16 Horsepower. Det er også verd å merke seg hvor kraftfulle de var, med nærmest bare en tradisjonell oppsetning.

Han kaster ikke bort tiden med å koseprate med publikummet sitt, Edwards, men du slette tid for en levende konsert og for et vitalt liveband, noe jeg tror alle som selv har hatt gleden av å se bandet live kan skrive under på. Låtvalget er i stor grad hentet fra deres to siste plater Secret South (2000) og Folklore (2002), og inkluderer livefavoritter som Clogger, Splinters og Flutter. Mye fokus rettes naturlig nok mot frontfigur Edwards, men det skal heller ikke glemmes at 16HP var en stram enhet, med Pascal Humbert og Jean-Yves Tola som trofaste følgesvenner. Utvidet til en kvintett gis dessuten låtene en ekstra tyngde, og større fylde enn vi kan bevitne på tidligere opptak.

Disc 2 består av ulike dokumentasjoner, og inkluderer en øvingsromseanse hjemme i Denver, Colorado (to korte fragmenter, men se David Eugene Edwards le!), et opptak fra tyske Rockpalast, på-veien footage og ikke minst noen låter fra bandets aller siste konsert noensinne: 17. juli 2004 i Antwerpen. Her er hverken lyd eller bilde av samme kvalitet, men som dokumentasjon og bonus er disse opptakene likevel gull verdt for fansen. At den siste sangen de fremførte live var Heart and Soul av Joy Division virker bare riktig - røttene til 16 Horsepowers gotiske country var kanskje å finne et sted mellom Carter Family og Joy Division. Et merkelig sted å befinne seg; de fikk det til å virke naturlig.

Dessverre har ikke utgiverne spandert noe ekstra på denne såpass definitive utgivelsen, hverken tilleggsinfo eller spennende menyvalg som vi kan leke med. Det stjeler ikke faktum: 16 Horsepower var et uforglemmelig band. De vil stå igjen som et av de aller beste fra den amerikanske utmarken og de ga seg på høyden. Live DVD er en strålende mulighet til å oppleve dem i sitt rette element. Når du vil.