The Altogether - Orbital (2001)
Work 1989-2002 - Orbital (2002)
Blue Album - Orbital (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

The Orbital Way

Et bidrag til Back To Mine-serien som ikke akkurat leverer det den lover. Muligens av interesse for de som kjenner brødrene Hartnoll fra før.

Alle utgivelsene til Back To Mine-serien bærer undertittelen "Personal Collections For After Hours Grooving". Serien har inkludert bidrag fra blant andre Groove Armada, Talvin Singh, Everything But The Girl og Morcheeba. De fleste har satt sammen et utvalg av laidback og funky låter til nytelse etter en strevsom natt på galeien. Nå foreligger tiende utgave i serien med Orbital-brødrene Hartnoll bak platespillerne, og i motsetning til andre løser de oppgaven med en noe alternativ tilnærming. Orbitals bidrag til Back To Mine er så godt som skrapet for tidstypisk chillout og easy listening. Her finner du i stedet en lett surrealistisk samling låter som åpenbart har vært med på å påvirke Hartnoll-brødrenes egne produksjoner. Spennvidden er stor og til tider uoverskuelig, hvilket gjør denne Back To Mine-skiva til en utfordring for lytteren. For platekjøpere som er på jakt etter en ny chillout-samler å putte i CD-hylla er nok dette en skuffelse, men for Orbital-tilhengere og de som er ute etter et mer sammensatt nachspiel-album er denne utgaven fra Back To Mine verdt sine kronestykker.

Spennvidden i låtutvalget eksemplifiseres godt med de tre første låtene som er å finne på skiva. Det hele starter med den svingende orkestreringen til John Barry & His Orchestra på The Knack, før dub-legenden Lee "Scratch" Perry overtar sammen med The Upsetters på Justice To The People. Det er ikke Perry på sitt tyngste eller mest utagerende, men en fin motvekt til John Barrys kitschy lydbilde. Deretter rokkes dansefoten med DSRs Babaloo som visstnok er en skive som har fulgt DJ-settene til brødrene Hartnoll det siste tiåret. Riktig så hyggelig hybrid mellom electro og house er det også. Brødrene gjør intet forsøk på å mikse låtene så langt i utvalget, hvilket også er et brudd med den rådende miksskive-filosofien. Låtene spilles stort sett helt ut fra start til slutt før et nytt spor tar over.

Utgivelsen minner mer om en festlig aften hvor venner samles og man bytter på å velge låter på anlegget. Sjangerblandingene står i kø, og det er åpenbart at brødrene har likt seg i prosessen med å velge ut låter. En eksklusiv miks av Orbitals egen Ska'd For Life har det også blitt plass til, som umiddelbart får følge av Gert Wildens Schulmädchen Report i all sin prakt før PJ Harvey tar over i kjent stil med Kamikaze. Mens enkelte nok finner disse uvanlige sammensetningene interessante, setter jeg større pris på de mer tradisjonelle house-låtene som er valgt ut. Blant mine høydepunkter er den forvirrende No Idea av Earth Leakage Trip, hvor humor og elektronikk utfyller hverandre til en nærmest fullkommen pakke. Like sterk i utvalget er Eons Spice i remiks av J. Saul Kane, som får selv trøtte festløver til å trekke ut på stuegulvet.

Det meste av utvalget er akseptabelt etter min musikksmak. Jeg har ingen problemer å inkludere den indiske sangeren Falguni Pathak, men jeg opplever det ikke som spesielt spennende (sjekk heller ut Talvin Singhs bidrag i Back To Mine-serien). Jeg stiller meg positiv til bidraget fra The Divine Comedy som med et mettet lydbilde danner en sterk kontrast til for eksempel Plaid som har et mer minimalistisk uttrykk. Med dette perspektivet har låtsammensetningen en betydning utover det å presentere en låtrekke hvor målet kun er å føkke opp sjangerkonvensjoner. Det er når brødrene trekker frem Jethro Tull og Tangerine Dream at jeg detter av lasset. I mine ører blir det beint frem kjedelig på linje med de mest stereotypiske chillout-samlerne.

Når albumet nærmer seg slutten har man uten tvil vært med på en trip, men langt fra alle vil la seg inspirere av Orbitals utvalg. Når man har i mente hvilket publikum denne serien retter seg mot, har brødrene levert et svakt album, men for de som kjenner Orbital som DJer og produsenter vil dette nok være verdifullt kildemateriale.