Fischerspooner
Yazoo
Adamski

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nyere wave

Elektronisk pop fra en gruppe som fortsatt lever i 80-tallet. Sjarmerende, melodisk og fengende synthpop.

Det er tydelig at 80-tallet innhenter oss enten vi vil eller ei. Som et resultat av gjenoppstandelsen av tiåret mange gjerne vil glemme, kan man pussig nok atter se bleket dongeri, stripet hår og hullete bukser prege gatebildet. Som en mer positiv følge av retro-moten, er oppblomstringen av nyere varianter av synth og electro. I tillegg til en haug med re-utgivelser fra denne periodens gamle helter, har det plutselig dukket opp et utall nye artister som finner det for godt å rendyrke ny electro og synthpop. Selv gamle house-travere har slengt seg på bølgen, noe som gjorde at fjoråret nesten flommet over av elektro-utgivelser. Midt i haugen av disse utgivelsene finnes Ladytrons andre langspiller; Light & Magic. Tatt i betraktning at platen langt fra er alene om å relansere halvtøff electro og popete synth, kan den vanskelig kalles noe nyskapende mesterverk.

Allikevel er det noe ekstra hyggelig over måten de overtydelige 80-tallreferansene flettes inn i et mer moderne lydbilde. Ladytron serverer en rekke elektroniske pop-perler, mer eller mindre kamuflert som oppgradert electro, synth og new wave. Hvis man glemmer sin elektroniske musikkhistorie et øyeblikk, er platen kanskje snarere popmusikk for framtiden enn elektro fra fortiden. Light & Magic har allikevel sine mest vellykkede øyeblikk når den gammeldagse synthpopen står i fokus. Singelen Seventeen er ett eksempel, med fengende repetitiv vokal og en enkel og gjenkjennelig synthmelodi. Et absolutt høydepunkt som det er vel verdt å få med seg. For de som fortsatt husker hvordan housen hørtes ut på den tiden da Adamski åpnet sitt musikalske apotek, er Flicking Your Switch også et artig bekjentskap. Med hele 16 sanger er det overraskende hvor mange av dem som er snille med øregangene.

Gruppas velutviklede teft for gode melodier og detaljskarpe produksjon gjør at Light & Magic skiller seg positivt fra mye annet i samme gate.