The Mars Volta
El Caco

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Norske metallferskinger i Liverpool

Ikke overbevisende oppfølger fra At Any Time.

De norske LIPA-studentene i At Any Time er tilbake med en ny EP, etter debututgivelsen Pieces i mai 2010.

Forventningene til plata tiltar i styrke etter å ha hørt første låt, Ice, som virker snytt beintøft ut av den skjeggete nesa til Foo Fighters, og tittelsporet Void kan gi deg en Chris Cornell-assosiasjon tilbake i Audioslave-stil. Det er derimot et stykke opp til standarden vokalen til Joachim Røed søker. Høye toner blir fort sure, og trykket i stemmen er fraværende. Allikevel kan det virke som at beinharde, godt timede gitarriff kanskje kan redde noe av plata etter å ha hørt introriffet på åpningssporet. Derfor er det synd at man aldri kommer helt ut av skinnet.

Det bor mye i disse gutta, men vokalmelodiene er rett og slett for kjedelige, og låtene er for like. Dette gjør at man blir sittende og vente på at låtene skal starte skikkelig – helt til man sitter slukøret igjen etter siste slag på cymbalen. Brorparten av sporene føles som rene transportetapper, som trygt glir avgårde på litt grå og triste melodier. Selvsagt kan en trist melodi være aldeles nydelig, men da må vokalen presentere den tilstrekkelig. Det skal nevnes at gutta bare har spilt sammen siden 2008, og kun har èn EP på samvittigheten fra før, så at dette ikke sitter helt kan til dels rettferdiggjøres. Det at låtene ikke fenger, derimot, er vanskeligere å unnskylde. Jeg skulle gjerne ønske at et norsk, forholdsvis ungt, og spennende metallband klarte å få mer ut av innspillingene sine enn det At Any Time gjør her.

Det er som sagt mye godt å hente i de fengende gitarriffene, men det holder ikke mål til å redde helhetsinntrykket.

Det spørs om ikke bandet kunne tatt seg noe bedre tid i prosessen med å lage Void, slik at man får et tydeligere særpreg i lyden. I en såpass talentfull genre som metall/rock må man virkelig tilby noe ekstra for å kunne slå an, og det lykkes At Any Time desverre ikke med denne gangen. Dette er ikke en katastrofal plate, men altfor trygg og trofast til genren sin – en genre som allerede er dekket av mange som gjør dette bedre.