Return Of The Coconut Groove (Raw Deal Mix)
The More You Cry
Street Tattoo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Café del Tea Lounge

Chillout fra Løkkas hippeste tesalong, med en blanding av hjemmebrent vare og europeiske fristelser.

Jeg må vel innledningsvis innrømme at jeg hadde blitt hakket mer nysgjerrig hvis denne plata hadde hett "Mono Compilations" eller for eksempel "The Essential Blå". Utover å være en trendy kafé på trendy Grünerløkka, gir nemlig ikke Tea Lounge meg noen spesielle musikalske assosiasjoner. Det betyr ikke at jeg ikke har hørt musikken som hjemsøker dette stedet. Liggende et par-tre etasjer over Tea Lounge har jeg forbannet rytmene fra denne baren mang en gang, av den enkle grunn at jeg har ønsket å få sove. Men Tea Lounge Oslo - Aroma No 1 skryter nå på seg å være Norges første café-samler, og da må vi vel anta at musikken fra Tea Lounge er verdt å misjonere med?

Tea Lounge har en musikkprofil der chillout står i høysetet på dagtid, de frekkere rytmene kommer fram til kvelden og det hele rundes av med litt jazz. Og denne sammensetningen har produsentene Olle Thorvik og Oskar Libæk ønsket å gjenspeile i Tea Lounge Oslo - Aroma No 1. For dette er i hovedsak en chilloutplate, så ikke forvent deg alt for mye av dansbare og raske rytmer. Café Del Mar, Hôtel Costes, Buddha Bar, Barfly, King Kahamena Club, Back To Mine og Another Late Night er alle serier av plater som er sammenlignbare med Tea Lounge. Sammenlignet med Café Del Mar og Buddha Bar for å være rene chilloutplater, og Barfly til eksempel for å være en plateutgivelse direkte knyttet til et utested. Nivåmessig ligger Tea Lounge sin utgivelse rimelig høyt - her finner du både sterke norske og utenlandske artister samlet. Xaver Fischer Trio, Hardkandy, Päronsoda, Bobby Hughes Combination, Uptight Production (Dorfmeister) og Stan Getz er noen av de heldige utvalgte. Stilmessig glir det over fra enkel chillout til litt mer nujazzaktige saker utover i plata, for å runde av med jazzritualet just som på Tea Lounge. Dette fungerer helt ypperlig, og det som kommer tydelig fram etter noen runder i spilleren er at ingenting er direkte dårlig med denne utgivelsen. Bra artister, bra låter, bra miksing, god oppbygning av "settet", og så videre.

Britiske Fingathing og nevnte Uptight Production er vel låtene som gleder meg mest, i knepen seier foran nydelige Out Here, In There med Bugge Wesseltoft og Sidsel Endresen. Valget av Stan Getz som avrundingsjazzen fungerer godt, og det er vel strengt tatt intet denne mannen har laget som ikke er bra. Men det virker kanskje litt snodig etter såpass mye elektronisk musikk å runde av med Getz, man får en liten følelse av "og så kliner vi på litt jazz til slutt da"-avgjørelser under produksjonen.

For å komplementere lytteopplevelsen, finner du noen te/chai-oppskrifter i innercoveret. Jeg har ikke prøvd dem, men det er ikke umulig at de fungerer som det leskende tilbehøret til Tea Lounge Oslo - Aroma Vol 1. Denne samleren kan vel ikke sies å være særdeles viktig, men, som nevnt, den er bra. Som avveksling til skredet av utenlandske chilloutsamlere blir det dessuten en hyggelig avveksling, selv om likheten er ganske så stor.