cover

Submers

Loscil

CD (2002) - Kranky / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Ambient / Chillout

Spor:
Argonuat I
Gymnote
Mute
Nautilus
Diable Marin
Resurgam
Le Plongeur
Triton
Kursk

Referanser:
Biosphere

Vis flere data

Se også:
Triple Point - Loscil (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Vitenskap vs. Ambient, del II

Ambient versjon av En Verdensomseiling Under Havet. Kan nytes i mange situasjoner.

Submers er oppfølgeren til fjorårets glemte perle Triple Point, som også ble sluppet på Kranky. Loscil er et enmannsprosjekt bestående av Vancouver-baserte Scott Morgan, og som med forrige album tropper han opp med nok et helhetlig og gjennomført konseptalbum. Der Triple Point var en reise inn i vitenskapen om termodynamikk, er Submers en tur under vannets overflate via ubåtenenes fascinerende og klaustrofobiske verden.

Alle sporene har navn etter ubåter. Morgan har plukket låttitler fra tidlige dampdrevne ubåteksperimenter som Resurgam, Le Plongeur, Diable Marin, Argonaut I og Gymnote, som alle ble bygget, og gjennomførte vellykkede turer under havoverflaten allerede før 1900. Nautilus er naturlig nok med. Viktig gjennom sin sentrale plass i litteraturhistorien gjennom Jules Vernes En verdensomseiling under havet fra 1870, og også i undervannsbåtenes historie, fordi den var den første atomdrevne, og den første som seilet under den geografiske nordpol på tokt fra Stillehavet til Atlanterhavet i 1958. Siste spor på Triple Point er et rekviem over mannskapet på 118 i Kursk, og den representerer samtidig alle tragediene som har utspilt seg under havets overflate siden starten på undervannseventyret for over hundre år siden.

I det store antall ubåtfilmer som finnes der ute har lydbildet alltid vært sentralt. Stødig og mekanisk dur fra motorene, dampstøy, sonar-ping, lyden av sviktende metall og stillhet er blant viktige stemningsskapende virkemidler for å etterligne den riktige atmosfæren i en undervannsbåt. Morgan bruker få av disse elementene, i hvert fall kan de ikke gjenkjennes. Han lykkes allikevel i denne konteksten med å skape et lydlandskap som kan høre hjemme i det miljøet han bruker som ramme. Submers kan bety noen sånt som å dykke ned eller senke. Morgan senker seg ned under havets overflate og beskriver miljøet der på en måte som rettferdiggjør prosjektet.

Morgan bygger låter som er selve definisjonen på ambient, og lar det prege alle kuttene som et bakteppe. Samtidig er de fokusert på små repetetive pulser og clicks, i et tempo som er sakte, rytmisk og veldig behagelig. Lydbildet er utrolig minimalistisk, og veldig kontrollert. Man kan kanskje anklage Morgan for å gå altfor vitenskapelig til verks, men til tross for denne tilnærmingen overskrider Submers sitt utgangspunkt, og åpner seg mot et vidt spekter. Man har mulighet til å farge denne skiva gjennom sitt eget følelseregister hvis man har behov for det. Samtidig kan man nyte, nyte, nyte.

Du vil neppe bli overrasket på noe tidspunkt, men vil antakelig bli forført av det behagelige og dype lydbildet. Morgan blander fiksjon, vitenskap og abstrakt lyrikk i deilig krem, som faktisk også bør kunne passe i en latte på en kaffebar nær deg.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass

(Matador)

Dei er i alle fall ikkje redde for å utfordre deg, og ja, dei 'will beat your ass', skråsikkert.

Flere:

Fila Brazillia - Jump Leads
Proviant Audio - Real Love Tastes Like This