Bara För Din Skull
Ont
Allt Är Som Förut

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Några kramgoda låtar

Bo Kaspers Orkester tar nok en sving innom 90-tallet og leverer lettvekter-jazz og nybegynner-soul til massene.

Hvor 90-talls går det an å bli? Ikke stort mer enn Bo Kaspers Orkester. Riktignok var det på det spesifikke tidspunktet at de slo igjennom her til lands og fristet med romantisk loungejazz og småintelligent pop, men det er ikke til å stikke under en stol at lydbildet til svenskene har stått på stedet hvil siden den gang. Det ligger en karakteristisk eim av caffe latte og grønn Farris (med lime) av dette orkesteret. Greit nok det hvis lettjazz og kosesoul på svensk er din greie - fremdeles.

I rekken svenske artister som gjør det skarpt her til lands er det kun Lill-Babs og Benny Borg som har holdt på lenger enn Bo Kaspers Orkester. Sånn føles det i hvert fall. Når vi skriver 2003 og orkesteret ruller inn med nok en langspiller, er det en bitteliten mannsalder siden jeg strevde med pensum og nynnet til Söndag I Sängen. Å sette på Vilka Tror Vi Att Vi Är er som å gå 10 år tilbake i tid - en tid da Bo Kasper var lydspor til en uendelig rekke cafébesøk og søndagskryssord.

Hvis du har hørt Bo Kasper én eneste gang før, så vet du hva denne langspilleren har å by på. Det er akkurat like pent og pyntelig som før. Akkurat like deler pop, jazz og soul. Musikken er uendelig behagelig, men ikke akkurat på en tannløs måte. Bo Kasper og orkesteret kan bite fra seg hvis de vil. Det gjorde de i større grad på den forrige langspilleren Kaos (2001), som nok må sies å være en mer interessant affære enn denne siste nyskapningen. Vilka Tror Vi Att Vi Är er som et hvileskjær å regne for å bruke litt johanolavkossterminologi - enkle løsninger, noen kuttede svinger og vips så har vi en strømlinjeformet pakke som kan pushes til en trofast hærskare på flere sider av kjølen.

Hvilepulsen var på stabilt sideleie ved første gjennomhøring av Vilka Tror Vi Att Vi Är, og det er intet å bli særlig begeistret over på denne utgivelsen. Ei heller er det noe som forarger når Bo Kasper setter truten til mikrofonen og åpner ballet med När Du Klär Av Dig. Det er søvndyssende gjenkjennelig og så snilt at sølvguttene fremstår som denimdjevler i forhold. Alt foregår i samme tempo gjennom nær sagt hele utgivelsen og det er først ved do-to-dototororo i refrenget til Lycka Till at det rykker til i hjertepumpa. Ikke en tekstlig tungvekter akkurat, men av og til er det ikke mer som skal til for å bli forført.

Jeg har i min tid som platelytter lagt merke til at låt nummer 3, 6 eller 9 ofte går igjen som personlige favoritter. Dette gjelder for brorparten av platene i min nærmeste omkrets. Jeg kunne ha slengt mangt et eksempel på bordet, men jeg skal spare meg bryderiet og heller appellere til årvåkne lesere der ute om å ta en nærmere titt på et knippe favorittskiver fra samlingen. Nuvel, mitt poeng kan understrekes av at Bo Kasper slenger inn en full rekke på mitt teoribarometer og leverer de tre beste låtene i rekkefølgen #3 (Långsamt), #6 (Lycka Till) och #9 (Ont). Tilfeldig? Neppe.

Albumet avsluttes med Bo Kaspers svenske oversettelse av Tom Waits' All The World Is Green. Under tittelen Allt Är Som Förut gjør orkesteret sitt ytterste for å være et troverdig akkompagnement til Waits' oversatte ord, uten helt å makte oppgaven. Bo Kasper blir som en lettvekter å regne og lydbildet forblir polert sammenliknet med opphavsmannen.

Et begrenset opplag av Vilka Tror Vi Att Vi Är kommer utstyrt med en ekstra DVD. Hvis dette fordyrer utsalgsprisen på din lokale platesjappe bør du styre unna. Plateselskapet er tydeligvis fullstendig rådløse i forhold til hva de skal bruke denne "nye" teknologien til, og klasker til med en DVD som inkluderer en urtreig video til første singel Långsamt, samt fem spor fra skiva spilt live i et tomt rom... Hvorfor? Ingen aning.