Mariah Carey

Not That Kind - Anastacia (2000)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Slitsomt

Sjelden har begrepet  'funky' blitt tolket på en mer misforstått måte.

Anastacia fikk platekontrakt som følge av at hun var med i talentkonkurransen The Cut i regi av MTV. Punktum.

Mange trenger neppe å vite mer om denne damen før de blar seg videre i platebunken, men la oss se litt grundigere på produktet Anastacia. For det er en imagemessig gjennomført pakke vi får servert, som i tillegg har flere millioner solgte plater på samvittigheten. Anastacia ser bra ut, har en sterk (om enn utrolig enerverende) stemme, blir presentert som tøff og selvstendig, og har vel det målgruppen hennes vil kalle en "utflippa og litt frika stil".

På Freak of Nature benyttes igjen suksessformelen fra hennes første plate, en blanding av funk, rock, r'n'b og pop med et voldsomt fokus på stemmebruken. Platas første låt er listetopperen Paid My Dues, som slettes ikke er så verst og nok kan gjøre susen både på jentekveldene til godt voksne damer og til aerobics. Låta starter med primalskriket "I'm a freak!", og allerede der begynner vi å skjønne litt av problemet med denne plata.

For det blir først slitsomt og etter hvert utrolig irriterende at Anastacia skal tøye stemmen sin til det ytterste og mest voldsomme i så godt som hver eneste låt. Når hun samtidig slenger på et "yeah-yeah-yeeeeah" i alle pusterom blir det så altfor mye å takle. Litt som med Jan Werner. Ja: Han har en solid stemme. Ja: Han burde virkelig bruke den på en annen måte. Og la oss slå fast en gang for alle at seige gitarsoloer ikke nødvendigvis er funky.

Resten av låtene på Freak of Nature er middelmådige dansegulvfyllere, med unntak av et par neddempede innslag, hvor ingen klarer å skille seg ut, og det hele blir etterhvert svært ensformig.

Når det er sagt så skal Anastacia ha for forsøket. Hun har selv vært med å skrive samtlige låter på denne plata, i stor kontrast til mange kollegaer i samme bransje. Men om hensikten her var å lage en sprudlende festplate full av tøffe holdninger så minner dessverre dette bekjentskapet mest om en masete selvopptatt nachspielgjest som aldri vil gå hjem.