The Dead Texan
Tangerine Dream
Brian Eno

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Når detaljene forsvinner ut i intet

Hvem er denne karen med hatt og lue på? Han kommer til deg om natten og strør stjerndryss over deg mens du sover...

Mer lavemateriale fra den ene halvdelen av Stars of the Lid. Alt Brian McBride legger sin hånd på omdannes til tunge hengende formasjoner som ytterst langsomt endrer farge, form og fasong (ok, ikke med popbandet The Pilot Ships). Kantene er ikke-eksisterende, dette er musikk i flytende form. Bare på Our Last Moment In Song brytes dette behagelige, om enn noe retningsløse, sfæriske rom og styres inn mot noe som minner litt om Labradford cirka Mi Media Naranja; med følsomme tangenter, downer-twang, ja til og med de noe ubehagelige overtonene er med. Her åpner dessuten McBride munnen, og avslører en stemme sunget i halvt i søvne, og dermed tilpasset det musikalske uttrykk for øvrig. Et annet solid stykke er The Guilt of Uncomplicated Thoughts, med klare gitarlyd og en sørgmodig trompet-seksjon og englesang. På disse to (eneste) vokalkuttene bringes vi som lyttere inn i McBrides intime sfære, førstnevnte synges sammen med hans eks-kone Cheree Jetton, mens sistnevnte peker mot en ny fremtid i form av forloveden Cheri Keating.

For When the Detail Lost its Freedom var innspilt under tumultøse omstendigheter i Brian McBrides liv; "it was therapy during a divorce and a move to a city which thrives on sucking the life of out people's souls" har McBride uttalt. Derfor er det nesten overraskende hvordan den preges av en bemerkelsesverdig ro og tålmodighet. Lydbildet er kresent, og det er som enkelte spor puster tungt mot oss. Noe av grunnen til dette kan være den i hovedsak organiske instrumenteringen (gitar, piano og fiolin, samme med romstøy og ymse lydbehandling) som pålagt innspillingen fra en keyboard-sampler (ingen synther eller keyboards er benyttet). Det lages duve klanger, slike som kan fylle de fineste dyner, og lytting over hodetelefoner anbefales varmt. Terapi, som Brian McBride nevner, kan vel være et nøkkelord for hele denne platen. Dette er terapi også for den som lytter. Jeg garanterer en drøy time fritatt for all uro som ellers preger hverdagen, enten det er indre eller ytre demoner som jager.

Jeg vet likevel ikke helt. Det er ikke noe stygt å si om denne platen, den er veldig komfortabel som nattamusikk, og om morgenen forhindrer den enhver trang til å bevege seg ut av fosterstilling. Men den er heller ikke noe særlig mer enn det. Jeg har ikke funnet noe særlig "interessant" å gripe fatt i her, hva er det som avsløres under de lagvise påleggene av vakker lyd? Jeg vet ganske sikkert med meg selv at i det øyeblikk denne platen settes inn i en hylle blir den stående litt for trygt. Neste gang jeg vil lulles inn blant skyer og skodde, vil nok både The Dead Texan og Stars of the Lid friste mer enn denne. Men det er mitt tap, ikke ditt.