Technoheads
Junior Senior

Red - Datarock (2009)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Parental Advisory - Explicit Sounds

Der ble kjeften min stoppa gitt. Når den verste latterkrampen har gitt seg etter at siste låt har snurra ferdig, så sitter jeg målløs tilbake.

Velkommen til det skrudde universet Datarock lever i. Mye kan sies om Datarock, men ensformige er de i alle fall ikke. Helt siden jeg hørte I Used to Dance With My Daddy fra deres første EP Demo/Greatest Hits (2002) har det har vært et spennende prosjekt. Men hvilken musikk er Datarock? Flere har forsøkt å sette navn på den, men alle forsøk har enten gjort at jeg har rynket på nesen eller begynt å le. Enkelt er det i alle fall ikke å sette Datarock i en bestemt bås. Betryggende er det uansett å se at Bergens store sønn bak spakene, Jørgen Træen, er produsent på deres andre EP Computer Camp Love.

Hyggelig, tenkte jeg underveis i første låt. The New Song derimot, er alt annet enn hyggelig. Om ikke annet er den i alle fall hysterisk morsom første gang ("Cause this is D.A.T.A.R.O.C.Ks n-n-n-n-n-n-new song!"). Hair er ikke mindre morsom, og har et genialt refreng hvor kjønnshårene til George Bush er i hovedrollen ("Georgie's got pubic hair! He's got a big Bush! He's gonna drop them anywhere!"). Ugly Primadonna er den låten som er minst sinnsforvirret her, og er en sterk kontrast til det meste andre vi har hørt fra Datarock, mørk og suggererende og i det hele tatt meget interessant. Get Yourself a Datarocker er en 1:30 lang hyperaktiv låt som kommer til å gi deg en god latter. Og det er mer, for på slutten kommer en pianoballade på ett minutt, hvor Bergens-bandet erklærer sin kjærlighet til oss ("Don't you know we're Datarock and we love you"). Skjult spor på en EP er vel litt drøyt da, men Datarock er i det hele tatt litt drøyt spør du meg.

Uansett så sitter man igjen med et inntrykk av Datarock som vanskelig lar seg fjerne med det første. Computer Camp Love er en EP som viser at de også kan lage musikk som har lengre levetid enn en latter - hvis de vil.

Men det vil komme som en stor overraskelse på meg dersom et helt album med Datarock blir noe annet enn slitsomt.