Kent
Travis
Lukas Kasha

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Fortsatt noen løse tråder

Nærmere Seattle enn Twin Peaks, norske The Bookhouse Boys med sin andre EP.

Låten Loose Ends vil nok en del kjenne igjen fra Stig Svendsens kortfilm av samme navn, den om to gutter som begynner å krangle etter at de har sett Star Wars på kino. Det er en hyggelig liten film, selv om jeg ikke helt husker sluttpoenget. Slik sett passer det godt at Bookhouse Boys har musikken. De spiller en følsom form for pop/grunge som fortsatt ikke er helt av det uforglemmelige slaget.

The Bookhouse Boys er et godt bandnavn, som kanskje spiller på en dunkel krets rundt The Roadhouse i tv-serien Twin Peaks. Omslaget på Loose Ends EP spiller også på noe mystisk, det blågrønne speilbildet skaper forventninger. Men det spørs om bandnavn og cover gjenspeiles helt i det viktigste; innholdet. Det vi får på denne EPen er i hvert fall fire grungepop-låter som er veldig på det jevne, litt Mother Love Bone/Alice in Chains/70-talls glamrock (Blame It On the Game, Wish I Knew). Mellom disse står Away og nevnte Loose Ends, begge med beina plantet mellom Led Zeppelin, 90-talls grunge og nyere føleri av det slaget Kent og Coldplay driver med. Det låter bra og profesjonelt, men også noe tamt. Den nerven bandet tydelig ønsker å balansere på legges ut på en for slakk line og verken melodi eller fremføring blir sittende lenge igjen etter at platen er ferdigspilt.

The Bookhouse Boys har på kort tid blitt et samspilt band, der vokalist Lars-Martin Lillerovde stikker seg ut med en stemme som klarer å bære både kraftige patos såvel som mer emosjonell hvisken. Akkurat det er et trumfkort bandet bør utnytte ved senere anledninger. Dette er et band hvis karriere kan vippe mange veier, men denne EPen gir ingen klare svar på hvor det bærer. Skal de klare å etablere seg i større grad fremover, krever nok et bortskjemt publikum hakket vassere låter og en tydeligere bandprofil.