Talking Heads
XTC

Reportage! - Doktor Kosmos (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Selvsentrerte sosialistiske slagere

På tross av at Doktor Kosmos er litt vel interesserte i seg selv, kaprer de ungdommen med røde rockriff.

Vi må slutte å lure oss selv. Svenskene har best popmusikk. Vi har ingenting å stille opp mot navn som Peter, Björn & John, Timbuktu, bob hund, The Ark, Håkan Hällström og The Hives. Doktor Kosmos føyer seg fint inn i rekken av band som Norge ikke har noe lignende av. De spiller sosialistisk pop med humor og selvironi. Bandet er hatet av høyresiden, og får unge engasjert i politikken. Gatas Parlament når dem ikke til knærne når det gjelder musikalitet og dagsaktuelle politiske tekster. For mens de norske rapperne er mot Bush og USA og sånn, synger Doktor Kosmos om dagens svenske samfunn.

Hver av låtene til Doktor Kosmos kan sies å være et leserinnlegg i den politiske debatten. De er overveldende velformulerte, som gjør det vanskelig å være uenig med vokalisten Uje Brandelius' utsagn. Kanskje er det noe med hans "myndiga, men behageliga röst", som han selv nevner i låten Doktor Kosmos Spelar På Ung-Vänsters Sommarläger. Eller det er rett og slett popmusikkens melodrama som forsterker kraften i agitasjonen.

Smygsosialisering. Bandet liker temaskiver, og har tidligere laget rockeoperaer. Denne gangen handler platen likeså godt om dem selv, og hver av titlene starter med ordene "Doktor Kosmos". Vi får følge bandet når de øver, har interne møter, spiller konserter og fester. DK Är På Fest Hos Micke Lundgrens Tjej er en av låtene på Hallå?. Jeg vet verken hvem Lundgren eller kjæresten er, men de tilhører tydeligvis Sveriges kulturelite. På festen valser gruppen rundt og kjenner følelsen av å være smarte og vellykkete.

Jeg har selv spilt tidligere album fra gruppen, som Ett Enkelt Svar og Reportage!, i festlig lag. På den måten har jeg forsøkt å smyge inn sosialistisk tankegods. Ingen reagerer negativt på den dansbare, trivelige musikken, men etter en stund begynner gjestene å lytte til tekstene, og det går opp for dem at dette ikke er vanlig popmusikk.

Moderate jenter.Hallå? fungerer derimot ikke like bra som tidligere utgivelser når det gjelder å danne nye meningsfeller. Til det slår den for hardt mot sine egne, og mot seg selv. Med påtatt selvironi retter albumet først og fremst kritikk mot sneversynte sosialister. Doktor Kosmos lar en av deltakerne på den nevnte sommerleiren forklare hvorfor gruppen er for borgerlig. Det kommer av at de "klär sitt barn i sina gamla kläder" og at de forstår "danska utan att va skåning", og sånn fortsetter det med mer eller mindre absurde anklagelser.

Den prog-punka DK Gör En Låt latterliggjør på tilsvarende vis altomfattende ideologiske standpunkt. Bandet sliter med inspirasjonen, før de bestemmer seg for å gjøre en barnslig låt, som garantert blir en hit blant "sveriges vänsterkids". Og refrenget går: Du är så jävla fin och skön, och mina drömmars tjej/Men jag kan aldrig aldrig aldrig bli ihop med dig/för du är moderat. Det at Twiggy Pop, som på en annen skive synger "Lesbian Wannabe", tar mikrofonen istedenfor Uje, gjør sangen ekstra fin.

Brudd med fansen.Jeg kan ha feiltolket svenskene, de kan mene noe helt annet enn hva jeg tror. Det er nemlig en stor ulempe og samtidig en fordel med Doktor Kosmos. Alt de synger er, som de forklarte på et tidligere album, "på låtsas och på riktigt". Dermed unngår de politisk kunstuttrykks akilleshæl: ensidigheten.

Låtene har dobbeltbunn og sparker i alle retninger. Selvironien og humoren har både positive og negative sider. "Vi är misforstådda av vår tid", klages det i DK Skriver Ett Öppet Brev Til Sina Fans. De har sett seg lei av dem som bare syns de har "roliga sångar", og ber dem som ikke forstår det underliggende alvoret "pissa pappa på pungen".

Opprører røde. "We're gonna fake it to the top" synger Uje Brandelius på DK Lägger Upp En Mediestrategi. Det innebærer rakke ned på andre band, synge om seg selv, og kle seg i like dresser. Denne avgjørelsen ble trolig tatt da gruppen fikk hard medfart i media etter deres forrige utgivelse.

Sosialistisk orienterte skribenter kritiserte dem for deres designer-bakgrunn, og mente de var moderate i forkledning. Den andre siden stemplet dem som farlige radikale. Expressen-skribent Natalia Kazmierska advarte mot kommunistmusikken som holdt på å ta over Sverige med "röda rockriff". Det er nesten pinlig hvor redd hun er for den kosmiske komiske progpoppen. Men hvis hun har rett i sine antagelser er det bare å gjøre som meg, la platene til Doktor Kosmos snurre på fester, og vennene dine vil gradvis radikaliseres.

Kanskje kunne partiet Rødt invitert gruppen til Norge for å spille på Rød Ungdoms sommerleir? Det beste ville vært om Unge Høyre hadde gjort det, for å la seg opprøre, heller enn rive med. Men selvsentrerte Hallå? vil nok irritere rettroende røde mer enn blå lyttere.

PS: Denne teksten er for øvrig overflødig. Gruppen har selv anmeldt albumet på DK Släpper En Skiva. Der forklarer de at musikken låter "som om Florian Schneider startat kennel med Pink och bjudit in Olof Palme på en indiepopdrink."

Safariari - Zebra Knights

(Trust Me)

Safariari fra Fredrikstad legger inn en rejäl rökare i kryssen på overtid.