World So Full

Hooray for the moon - Jon Dee Graham (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Voksent

Jon Dee Graham har tilsynelatende verken endret stil eller låter siden sist.

Femte april 2002 publiserte jeg min aller første anmeldelse på Pstereo.no. Jon Dee Graham sin tredje soloplate fikk den tvilsomme æren av å åpne ballet for min del. Nok mimring.

Jon Dee Graham har tilsynelatende verken endret stil eller låter siden sist. Hans musikalske landskap preges av meget fengende countryrock og ømme countryrockballader. Det hele holdes i hop av Graham sitt eminente gitarspill og hans polerte "Tom Waits"-stemme.

Det er sagt før, men er fortsatt like sant. Texas har fostret en stor del av hva som betegnes som kvalitetsmusikk innen countrysjangeren. Austin har i stor grad overtatt den rollen som Nashville mistet utover syttitallet. Det hersker liten tvil om at Jon Dee er en av de fremste låtskriverne på den såkalte Austin-scenen. Andre storheter fra fortida og nåtida som bør nevnes, er Townes Van Zandt, Jerry Jeff Walker, David Olney, Alejandro Escovedo, Roky Erickson, Shawn Colvin, Nanci Griffith og John Hiatt. Miljøet er stort og inkluderende, det har siden begynnelsen av åttitallet hersket en kultur for å ta med seg gitaren og sitte sammen med andre musikere, i deres hjem, utover kveldene, og utveksle sanger og ideer. Et perfekt jordsmonn for dyktige låtskrivere. I tillegg er det mulig å se konserter med gode artister hver eneste dag uka gjennom.

Alt skulle med andre ord ligge til rette for Graham og hans relativt voksne låtmateriale.

"The great battle" er veldig lik sin forgjenger, "Hooray for the moon". Den er, i mine ører, en forlengelse av stemningen og kvaliteten som viste seg den gang. En viss utvikling ligger likevel i produksjonen. Den tidligere Dylan-gitaristen Charlie Sexton har produserert plata og spiller et utall instrumenter. Jim Keltner er desverre ikke med denne gangen. Totalt sett bærer "The great battle" et umiskjennelig preg av Sexton sine atmosfæriske eskapader. Alle som har hørt Lucinda Williams sin legendariske "Essence", vet hva Sexton kan få til bak spakene.

Rockkvoten fylles denne gang av glimrende sanger som "Twilight", "I don't feel that way", "Something to look forward to" og en eminent cover av tradisjonelle "Lonesome valley". Heltinnen Patti Griffin korer på den glimrende tittellåten. Andre gode låter i kategorien "ballader" er "Majesty of love", "Sleep enough to dream" og "World so full". En litt unødvendig cover av Neil Youngs "Harvest" blir interessant mest på grunn av et saftig gitararbeid.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10

pstereo logo