Trans-Europe Express - Kraftwerk (1977)
The Man-Machine - Kraftwerk (1978)
Computer World - Kraftwerk (1981)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

De gamle er eldst

Kraftwerk har pusset, skrudd og polert på sitt karakteristiske sound, og viderefører sine tradisjoner i oppdatert versjon for det 21. århundre.

Hele 20 år er gått siden Kraftwerk slapp singelen Tour de France, og nå er Ralf og Florian tilbake med et helt album der touren er tema. Naturlig nok knytter det seg enorme forventninger til enhver lyd de tyske pionérene velger å sette fri fra sitt legendariske Kling Klang studio. Det blir nærmest urettferdig å håpe på nybrottsarbeid snaue 30 år etter at herrene langt forut for sin tid nærmest egenhendig oppfant den elektroniske musikken slik vi kjenner den i dag.

Dermed skulle det egentlig være nok med et passe nostalgisk album bygget på mange av de samme ingrediensene som de tidligere mesterverk, kanskje bare med enda bedre produksjon eller et oppdatert lydbilde. Tour de France skal slite litt med å innfri de ikke helt edruelige forventningene, både hva gjelder nostalgisk retro-kos og nyskapende teknologisk eleganse. Ser man imidlertid bort fra tidligere bragder, og bedømmer platen som en individuell utgivelse uten alle assosiasjoner som knyttes til det sterke merkenavnet Kraftwerk, er platen et eksklusivt stykke kjølig og estetisk praktfull elektronikk.

Tittelsporets Étape 2 er under alle omstendigheter et fantastisk friskt pust av lekker techno, og er alene grunn god nok til å gå til anskaffelse av hele platen. I tillegg finnes det også flere spor som oppnår svært høye stilkarakterer. Låter som Elektro Kardiogramm, La Forme og Titanium vokser seg større for hver gjennomlytting, noe som bør garantere mange gode opplevelser også med denne utgivelsen. Tour de France er utvilsomt en sterk plate, men med Kraftwerks diskografi er standarden allerede satt ekstremt høyt for alt som kommer fra den kanten. Sistedelen av plata fremkaller noen av de samme stemningene som kjennetegnet Kraftwerk fra 70- og 80-tallet, men de enkle og iørefallende melodiene er ikke lenger like fremtredende.

Det karakteristiske lydbildet er fortsatt gledelig gjenkjennelig, og de perfeksjonistiske veteraner bedriver fortsatt aurale tryllerier med en overbevisende autoritet. Selv om det i løpet av de siste 15 årene har kommet en del svært habile technoprodusenter på banen, viser Kraftwerk med denne utgivelsen ikke bare at det gamle fortsatt er eldst, men også at techno kan utføres med puristisk klasse, stil og smakfull sofistikert eleganse.

Diverse artister - Norske Slagere Kapittel 1 - 1955

(Normann)

Det er med et visst vemod man lytter til denne kavalkaden, vel vitende om at dette tonegull representerer et toppunkt som aldri siden er blitt nådd.