Michael Brook
Markus Stockhausen
Pete Namlook

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mogadon

Rothko legger spenningene til side for å gi deg en trygg og behagelig overgang til drømmeland.

Det er kanskje væl seint av meg å finne plassen ved bordet, nå som Rothko serverer sin syvende full-lengder. Men når bordet begynner å bli så godt oppdekka ville det vært en skam å la være. Faktisk hadde jeg ikke engang hørt navnet Rothko før med-red. Hammershaug stakk den i neven på meg med meldinga "Trur det her kan værra no' for deg." Evig rett, hr. Hammershaug.

Litt rask research har avslørt at Rothko startet som en eksperimentell bass-trio i 1997, og at de i årene 1999-2001 ga ut hele seks skiver på dette konseptet. Nå har imidlertid grunnmedlemmene Crawford Blair og Jon Meade hoppet av i 2001 for å legge sine respektive basser i gruppene Foe og Lomax. A Continual Search For Origins er således det første albumet som holdes sammen av Mark Beazley alene. Skjønt, alene? Han har hentet svært kompetent hjelp fra samtlige medlemmer i Delicate Awol - en kvintett som synes å dele Beazleys visjoner og farger dem med de rette klangene.

Jeg må innrømme en bred skepsis da jeg leste Beazleys sleeve-notes til dette albumet: "On a trip there in August 2000, I tried to record and capture the sounds around me, to try and catch the sound of the mountains, of just sitting in the garden listening to the palm trees fluttering in the breeze and standing out in the torrential rain as a passing storm cleaned the air." Ække snau på bevingede ord, den gutten - det lukter blanding av new-age, Deep Forest og gammal morro lang vei. Etter å ha rensa skallen for de verste klisjéene har det likevel vært relativt enkelt å legge seg strak for denne skiva. Strak i ordets rette betydning. Dette er ei skive med et tempo som pasifiserer snarere enn aktiverer, og jeg mistenker at de fleste vil maksimere utbyttet dersom den inntas i horisontalen med lukene skalka, utsida av hodet godt planta i ei pute og innsida halveis i bysselalleland.

Rothko dyrker minimalismens estetikk gjennom rene gitartoners dvelen i klangsterke lydkatedraler. En og annen elektronisk lydkilde og lydeffekt vil svinge innom som stemningstepper på veien, men aldri for å spenne bein på renheten i lydskjellettet som bæres fram av gitar, trommer og vidunderlige basslinjer i Labradfords ånd, slik som This Lake Of Hope og den mer progressive I Sense You Fading Away. Til tross for sitt "organiske" fundament ender stemningenes ambiens (og titlene) ofte opp som paralleller til Biosphere sånn cirka den perkusjonsløse Substrata (1997), dog uten Biospheres evne til å skape spenninger i frekvensmassen. Rothko styrer ren lyd uten nevneverdige moduleringer og kan dermed finne på å legge seg laglig til for hogg fra nytere av progressiv ambient.

Javel. Om du lurer på passasjen "on a trip there" i utdraget ovenfor så vil jeg bare presisere at "there" er Sveits, nærmere bestemt en liten landsby som heter Origlio der Beazley går i selvpålagt eksil med ujevne mellomrom. A Continual Search For Origins er altså intet mindre enn Rothkos hyllest til sveitsisk natur og små landsbyers pittoreske idyll. "I suppose I wanted to try and attempt to create the feeling of being somewhere else, the sensation of travelling, of passing through, on my way to another place." Fremdeles någet høistemte, er vi ikke? Denne gang må jeg imidlertid gi Beazley delvis rett. Greit, jeg har aldri vært i Sveits, men å benevne denne skiva som en reise er faktisk ikke så dumt. Noen reise til eksotiske og utpreget spennende steder er den dog ikke, men det passer meg egentlig midt i smørblinken akkurat nå.

Skiva henter nemlig ut noe av det bedre fra en rekke andre artister og skiver som jeg har stiftet mer eller mindre nært bekjentskap med opp gjennom årene. Det ligger mye ECM-estetikk under stemningene her. Sidsel Endresens fantastiske Exile (1994) er en nesten uunngåelig referanse i møte med Caroline Ross' behagelige hvisken i det deilige åpningssporet On The Day We Said Goodbye. Nils-Petter Molværs bidrag på nevnte referanseverk vies også en del tanker i møte med Jo Wrights mutede trompet-toner på I Sense You Fading Away og To Other Horizons. I møte med de sterkt klanglagte gitarene over behagelig rullende bourdon-toner assossierer jeg i halvsøvne videre fram Michael Brooks fargerike gitarkomposisjoner på Cobalt Blue (1992)... og Boards Of Canada... og Neil Halsteads Slowdive... og Sigur Ros... og, og, og Tom Waits? Aner ikke hvordan han kom inn i bildet egentlig, annet enn at han også er flink til å by på flotte reiser i instrumentalene sine.

Samma det. Poenget er at A Continual Search For Origins er en utrolig behagelig plate i sin helhet. Litt ujevn i kvalitet fra låt til låt, men hele tiden i beredskap til å senke pulsen på oss som måtte føle den i halsen innimellom. Personlig føler jeg en lettelse over å ha funnet en god avløser til Global Communications 76:14 som sovemiddel. Det var hakke meg på tide - laseren har snart brent høl i den skiva.