cover

Endless Summer

Fennesz

CD (2001) - Mego / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Ambient / Techno / Post-rock

Spor:
Made In Hongkong
Endless Summer
A Year In a Minute
Caecilia
Got to Move On
Shisheido
Before I Leave
Happy Audio

Referanser:
Jim O'Rourke
Pita
Christof Kurzman
Oval

Vis flere data

Se også:
Black Sea - Fennesz (2008)
In the Fishtank - Sparklehorse & Fennesz (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


My Bloody Beach Boys

Fennesz presterer noe så sjeldent som særegen indietronika...

Hva skjer om man plugger gitaren sin direkte inn i hjemme-PCen, gir seg hen til å spille Beach Boys-covere med My Bloody Valentine-vreng og legger inn Ovals klikkende glitchelektronika-spill med digitalerror? Søt musikk oppstår og pop-elementene trer tydelig og slående frem og blir en del av en støyvegg eller ambient-romling.

Christian Fennesz begynte visstnok som rockesanger og gitarist. På tidlig 1990-tall sparket han, som mange før og etter ham, bandet sitt. Han sluttet å synge og henga seg til utforskning av datalyder og støysekvenser i musikk. I dag består hele hans instrumentpark av akustisk gitar, orgel, synther og ulyder fra en løpsk datamaskin.

Etter å ha vært innom den nesten uinntagelige støyen og de abstrakte eksperimentene, har han igjen nærmet seg melodien. Med det har han skaffet seg noe så særegent innenfor dagens indietronika (eller hva du vil kalle det) som et eget uttrykk og en egen musikalsk integritet. Ved å ta utgangspunkt i The Beach Boys lykkes han å skape varm og komtemplativ musikk som får dynamikk og ny relevans gjennom den elektroniske dekonstruksjonen.

Gurglende elektronika pares med klare og effektfulle korder. Feedback og støysekvenser balanserer og understreker melodilinjene fra strandguttene, orgelet man finner på alle The High Llamas-skivene eller den akustiske gitaren. Låtene som spenner mellom nynneverdig og sommerglad folk brytes opp og hakkes ned til det bortimot ugjenkjennelige, men er likevel en vektig substans som bidrar til munter harmoni og glede. Kanskje enda sterkere her enn i originaltapningen, fordi Fennesz' harmonilære henvender seg i like stor grad til underbevisstheten som til overflaten. Subliminale meldinger er veldig effektive, det vet vi av reklamens erfaring.

Østerrikerens maskinelt stammende klikking og glitcheffekter holder hele tiden din oppmerksomhet der, mens de lune, ambiente dronene luller deg halvt inn i en meditativ synkose; halvt sovende, halvt våken. Musikken er ganske så stillferdig og nedstemt, men det er hele tiden en overveiende fare for overraskende vendinger eller brytning i den musikalske strukturen i form av hakking og skraping fra computerene.

Alt i alt er dette en sann triumf for kontemporær eksperimentell musikk.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Marissa Nadler - Little Hells

(Kemado)

Marissa Nadlers første popalbum kommer til sin rett, akkompagnert av flotte gjesteartister og ektefølte ballader.

Flere:

Kråkesølv - Trådnøsting
Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go