No Doubt
Duffy
Lauryn Hill

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Med blikket mot BRIT Awards

En kontemporær mix av soul, pop, R'n'B, reggae og jazz - men et album man blir mer glad av enn glad i.

Året er 2008 og vi befinner oss bakerst i salen på Earls Court Exhibition Centre. Anledningen er BRIT Awards, og på scenen står Adele og mottar jubel fra alle sine medelever fra BRIT school og det som føles som resten av verden. Hun er den artisten juryen har størst forhåpninger til i året som kommer, selv om hun bare har rukket å gi ut singelen Chasing Pavements.

Til høyre for oss står to representanter fra Rough Trade Records og gir hverandre blikk som betyr noe sånt som: Fanken, først Amy Winehouse og nå det her. Er dette kanskje et felt vi burde se litt nærmere på?

Neida. Det skjedde nok ikke akkurat på denne måten. Men at Rough Trade nå er klare med sitt soulpop-alibi (les: håp) Rox, og at Duffy i mellomtiden har gjort ganske rent bord under fjorårets BRIT Awards er i alle fall like sant som at ROXs debutalbum bærer navnet Memoirs.

Rox, eller Roxanne Tataei som hun heter, er halvt iraner, halvt jamaicansk, men født og oppvokst i London. Hun startet sitt musikalske liv som ivrig korsanger før artister som Joni Mitchell, Lauryn Hill og Sade førte henne inn på sin egen vei og frem til første stopp; Memoirs. Albumets første singel, My Baby Left Me, ble fort tatt tak i og skapte store forventninger til Memoirs. En singels hovedoppgave har jo tradisjonelt vært å være et verktøy for å lure lyttere inn i et album med litt mindre fengende sanger, så det at My Baby Left Me står såpass tydelig ut fra resten av albumet er ikke nødvendigvis noe negativt. Problemet blir at den blir litt lite representativ, noe kontrasten til den påfølgende låta på albumet, Forever Always Wishing, viser spesielt godt. For mens My Baby Left Me er en upbeat affære i gata til Rox sin landsvenninne Estelle, føles rundt halvparten av låtene faktisk mye nærmere artister som Fiona Apple og Norah Jones, noe som i seg selv slett ikke er en negativ ting. Page Unfolds er en av låtene som faller inn i denne kategorien, og det er også den låta som står sterkest etter at albumet har fått spilt seg varmt.

Med sin kontemporære mix av soul, pop, R'n'B, reggae og jazz har Rox på Memoirs ingen problemer med å overbevise om at hun har noe i høytalerne våre å gjøre. Men når såpass anonyme låter som Precious Moments er med på albumet, føles det likevel som om utgivelsen med fordel kunne vært holdt tilbake litt til, slik at hun kunne rendyrket uttrykket sitt og på den måten også fått et album som fungerte bedre som en helhet. Memoirs er til syvende og sist et album man blir glad av, mer enn man blir glad i.

Rox spiller på Slottsfjellfestivalen i Tønsberg fredag 16. juli.