Roland Clark

You've Come A Long Way, Baby - Fatboy Slim (1998)
Here Lies Love - David Byrne & Fatboy Slim (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Beachparty med bigbeat-kongen

En natt i Brighton med Fatboy Slim, en oppsummering av året som gikk sammen med 40.000 andre gærninger.

Livemusikk i elektronika-genren? Slike utgivelser vokser vel strengt tatt ikke på trær. Og det av helt forklarlige grunner, tenkte jeg. Å gjengi stemningen fra en klubbkonsert eller Dj-sett er vel strengt tatt i overkant av hva som er mulig eller vits i å gjengi. Daft Punk har prøvd det, uten at det var særlig interessant eller suksessrikt. Å høre mennesker hoie og snøfte i bakgrunnen av dunkende housemusikk, er vel neppe særlig interessant eller god reklame for etablerte Dj’s eller studiomusikere i elektronikauniverset.

Men så har vi jo goldenboy Fatboy Slim. Mannen bak You’ve Come A Long Way, Baby (1998) og andre storheter i bigbeat/houseverdenen, en mann som har hatt fingrene sine borti mye rart etter at karrieren med The Housemartins tok kvelden. En sommerkveld i 2001 stelte Fatboy Slim til fest på stranda i hjemstedet Brighton. Og det var Brightons store sønn som kom hjem - i følge ham selv - for å spille sitt beste Dj-sett noensinne. Profetstatus i eget land er visstnok umulig, men altså ikke i dette tilfellet. Fatboy Slim laget seg nemlig et sett med en oppsummering av fete låter fra 2001 og noen innslag av eldre, men funky materiale. Her finner du Underworld (selvfølgelig med Born Slippy), her er Leftfield, Basement Jaxx og Scanty Sandwich. Alt satt sammen i Fatboy Slims egen miks, gjerne eggende og hardkantet i kontrast til hverandre.

Det finnes vel kanskje to måter å anmelde denne utgivelsen på. Hadde jeg vært en av de 40.00 hodene som hoppet opp og ned på stranda da Fatboy Slim spilte, ville denne plata både vekket nostalgi og sikkert nok bekreftet det jeg da sikkert kunne funnet på å tenkt: "Dette var en meget fet aften som var verdt å lage plate av." Og så kunne jeg skrevet om hvor kult jeg hadde det og om at jeg følte at plata gjenga stemninga fra konserten.

Den andre måten å anmelde denne plata på, er den kjedelige plateanmeldervarianten. Det er varianten der jeg ikke var på konserten, men heller satt på hytta og spiste vafler den 7. juli 2001. Og siden sistnevnte variant er nærmest sannheten, blir det kun mulig å gi en beskrivelse av hva Live On Brighton Beach gir til en som kun kan vurdere plata i seg selv.

Og holder det da? Ja, faktisk blir jeg svært så positivt overrasket over hvor godt jeg liker dette, selv om jeg aldri var tilstede. Fatboy Slim snurper sammen en haug kramgoda låtar fra danceverdenen og gir låtene særpreg, samtidig som de mikses inn i hverandre på en helt ypperlig måte. Det stopper litt opp når sikkerhetsvaktene ber folk trekke tilbake litt fra scenen og Fatboy må ta en pause, men ellers er det svært så lite dødpunkter å spore. Publikum blir for øvrig langt borte i lydbildet, det virker som om at lydfolkene ikke var særlig opptatt av å fange de inn på opptaket. For meg blir det nok åpningen med Underworld, og de påfølgende to-tre første kuttene som fungerer best, men det er først og fremst på grunnen av at sluttpartiene blir fryktelig tunge og monotone. Og akkurat det fungerte nok bedre i "virkeligheten" enn på plata.

Unn deg gjerne en kveld på stranda med Fatboy Slim, men skaff deg da for all del hans forløpende plater først. Det er der denne mannen virkelig får vist sin genialitet.