At the Drive-In
Sonic Youth
Shai Hulud

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sunt, Sint

Gjennomført, variert, imponerende hardcore jomfrutur.

Structure and Fear er første utgivelse fra det Brighton-baserte hardcore-bandet Cat On Form. Bandet har holdt sammen siden 2002, og har etterhvert fått et solid live-rykte. Det har resultert i henvendelser fra størrelser som EMI og Universal, men bandet foretrakk heller det mindre, men svært prestisjetunge selskapet Southern Records. Valget var neppe tilfeldig, og allerede på platens spor to, Sell the Kids to the Kids, tas den råtne plateindustriens metoder opp til debatt:
"You're sold without a say/ You're fucked, you're dead/ You're stylized moulded clay..." hinter om et band med klare meninger om bransjen de styres av.

Platen er i det store og hele gjennomsyret av klar tale, og bandet har en tydelig venstreorientert profil, i likhet med store deler av hardcore-scenen. Tekstene leverer spark til alt fra porno til skolevesen, via militæret til kapitalismen. Det er forfriskende at det likevel ikke fins et klart venstreradikalt mønster i det hele; her har man klare ideer som kan hinte om en ideologi, ikke ideer som er tydelig utledet av et på forhånd uttenkt tankesystem. En rød tråd er vekten som legges på selve handlingen, det å gjøre noe med det man er misfornøyd med (hjemmesiden siterer Einsteins kritikk av tilskuerne som de verste synderne), noe som også gjenspeiles i et utrolig energisk og variert lydbilde, som gjenspeiler det motsatte av handlingslammelse.

Hardcoresjangeren har de senere år blitt forfriskende revitalisert, gjennom band som for eksempel The Blood Brothers og Cursive, og Cat On Form leverer et sterkt bidrag til denne prosessen. Det trekkes musikalske veksler på hardcore-pensum som Fugazi, men også elementer fra såkalt art-punk à la Sonic Youth og nyere hardcore som Shellac kjennes igjen. Låtene går fra det mest frenetiske frontalangrep i Action Happening til den tandre, vakre Blood Drained, alltid formidlet med en spilleglede det er sjelden man hører på plate. Samarbeidet mellom trommis Eva Kelly og bassist Jamie Aston fungerer spesielt godt, noe som sammen med gitarsoundet har vekket paralleller til postpunk-bandet Gang of Four. Vokalprestasjonene er også gode, og spesielt trommis Evas vokale bidrag gir Cat On Form et helt spesielt uttrykk, gjennom hennes vekslende kontrast/akkompagnement til de gutturale brølene fra Daniel Jones og Steven Ansell.

Structure and Fear er en gjennomført, variert og velspilt hardcore-plate, laget av et band med en smittende entusiasme og stort talent for det melodiøse i det brutale.

Cat On Form oppfordrer deg til handling. Den mest naturlige handlingen etter å ha hørt Structure and Fear noen ganger er kanskje å kjøpe den.