Hissing Fauna: Are You the Destroyer? - Of Montreal (2007)
Skeletal Lamping - Of Montreal (2008)
False Priest - Of Montreal (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Enten eller

En ny skive for groovy ører, Kevin Barnes er FORTSATT ikke til å bli klok på.

Kevin Barnes må være en snedig skrue. Jeg ser for meg at han er den festdeltakeren som sitter for seg selv i et lite rom et par timer, før han kommer tilbake til resten av selskapet med et artig instrument han har laget av et par sure sokker og en potetgullbolle. Noen få kommer til å le, mens resten vil se rart på ham, og lure på hvem som har dratt med seg dette sosiale utskuddet.

Omtrent slik vil nok også reaksjonen bli på festen din hvis du setter på musikken til særingen Barnes. Flesteparten vil rope på en ny CD, mens de med de største øreåpningene vil ha et nytt favorittband. For i tillegg til å være en raring på fest, er Kevin Barnes grunnlegger, sanger og gitarist i Athens-bandet Of Montreal, som har fått navn etter en mislykket romanse Barnes hadde med en jente fra Montreal. Selv om Barnes i løpet av sine fem første album har fått hjelp fra musikere fra band som Elf Power, Neutral Milk Hotell og Marshmallow Coast, og at den sjette Satanic Panic in the Attic inkluderer hjelp fra hans kone Nina (det ordner seg som kjent for snille gutter), kan dette like mye regnes som Kevin Barnes' prosjekt som et vanlig band.

Litt historie: Of Montreal nådde et høydepunkt i karrieren da omfattende All Music Guide mente at deres The Gay Parade fra 1999 var indiepopens svar på The Beatles' Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - store ord for en plate som da også hadde over 40 musikere, hvorav mange deltok i et eget kor. Selv om det ikke er et så svært kor på denne plata, er det mye 60-tallsinspirasjon også her (legg merke til coveret som minner mye om The Beatles' nevnte klassiker), som alltid når vi snakker Elephant 6-kollektivet i USA - Of Montreal var sågar ett av de førstefødte bandene i familien.

Men nå tilbake til min digresjon om asosiale raringer på fest. Det som er mest spesielt med denne plata er dens innfall, fantasi, og originale melodiideer og melodilinjer. Den har et stort overskudd av kreative løsninger man ikke hører så ofte ellers. Se bare på låttitlene, som ikke er vanlig ungdomsskoleengelsk. Kreativitet har vært et av nøkkelordene også tidligere, men litt for ofte har resultatet blitt litt lite behagelig, selv om jeg ikke hører med til de som har hørt alt av dette bandet. Dette tar Barnes & co. igjen nå, som på sprudlende og syrete My British Diary - en potensiell solskinnsfavoritt anno sommeren 2004. Og det at én låt ofte inneholder 2, 3 egne nye låter fremkaller både lett humring og begeistring hos meg.

Med så mange flotte utgivelser (Iron & Wine og Sufjan Stevens for å nevne to - selv om de inngår i en litt annen sjanger) i dette meget lovende plateåret i tankene, blir det ikke helt i toppen av karakterskalaen, men et hyggelig gjensyn med et band jeg nesten hadde avskrevet for et par år siden er det.

Og jeg synes du skal oppsøke en av platebutikkens lyttestasjoner for å høre på Of Montreals Satanic Panic in the Attic. Enten så vil du elske den, eller så vil du hate den. Jeg får lyst til å lage meg et tullerytmeinstrument, skru lyden på maks, og hoppe leende rundt i leiligheten min.