.maybe.

Ring
Ween

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Norske Hus

I et av landets mange kjellerrom sitter Ludwig og bygger sitt eget lille norske hus.

Et av landets mer mystiske ensembler kaller seg Ludwig. Lite informasjon finnes om hvem og hvor mange som skjuler seg bak navnet, som visstnok skal være hjemmehørende i Oslo. Singelen The House of Nowhere / Norway er uansett en av de merkeligste prosjektene på denne siden av skjev, hjemmesnekret lo-fi.

Hele fem spor er klemt inn på denne syvtommeren (den rulles i albumfart) som er innspilt på en fire-spors opptager av Ludwig selv. Selvgjort er velgjort heter det, så også i dette tilfellet. Krank Diskoz kaller musikken for "crooked psych-pop-country-trash" og det er det ingen grunn til å være uenig i den beskrivelsen. Åpningssporet .fire. skrangler i vei med noen merkelige sprukne lyder, en halvsur gitar og Ludwigs nervøse og tynne klagestemme, noe som skal vise seg å være gjennomgående her. A-siden er klart best, og tittelsporet er nok en merkverdig låt med et nær sagt ynkelig preg, og som den ikke er vindskeiv nok fra før så blir den i hvert fall det når Ludwig gir seg i kast med moduleringen mot slutten, og gir ordet "skrudd" ny mening.

B-sidens tre låter fortsetter i samme leia, et sted mellom nonsens og kreativ galskap som er vanskelig å beskrive presist. Hvis 22 Pistepirkko spilte Frank Zappa ved hjelp av hjemmesnekrede instrumenter på sopptur ville kanskje resultatet blitt noe i likhet med dette. St. Thomas og tidlig Ween er også artister det kan være naturlig å sammenligne med.

Det oser ikke akkurat hitpotensiale av Ludwig - heldigvis - men bandet har både sjarm og originalitet, og det er en blanding det er lett å like. Om det vil holde til et helt album gjenstår å se, men dette opplaget på sørgelig lave 200 bør kunne forsvinne raskt fra lageret. Så får man bare håpe at Ludwig før eller senere dukker opp igjen fra sitt gjemmested i en eller annen hovedstadskjeller.