cover

Fado Curvo

Mariza

CD (2003) - EMI Virgin / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
World

Stiler:
Fado

Spor:
O Silêncio da Guitarra
Cavaleiro Monge
Feira de Castro
Vielas de Alfama
Retrato
Fado Curvo
Menino Do Bairro Negro
Caravelas
Entre O Rio E a Razão
O Deserto
Primavera
Anéis Do Meu Cabelo

Referanser:
Radio Tarifa
Amália Rodrigues

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Fado or fab?

Mariza serverer denne gangen lett-verjonen av fado uten livlig dans.

Mariza ble født i Mozambique, men er oppvokst i Portugal. Hennes første plate Fado Em Mim (2001) ble en umiddelbar suksess blant rødvinsdrikkende tolvogtredveåringer verden over som foretrekker å reise verden rundt ved hjelp av det nye surroundanlegget. På menyen var det blant annet fire sanger signert fadoens dronning, nemlig avdøde Amália Rodrigues.

La oss begynne med å slå fast at fado (portugisisk for 'skjebne') er en form for lyrisk folkemusikk som oppstod i Lisboa-området på begynnelsen av 1800-tallet som en fusjon av hovedsaklig portugisisk folkemusikk krydret med eksotiske brasilianske og nord-afrikanske innslag. Stilartens gullalder var på 1920- og 1930-tallet da fado var datidens blues for fattigfolk, der emosjonell innlevelse og lengtende melankoli var viktige stikkord for riktig framførelse av sangen. Lyrikken er pertentlig sammenbundet, preget av strenge enderim og veltrimmete korte verselinjer (nesten et distansert slektskap med Bellmann her).

Fado Curvo er en påkostet plate der Marizas frisør ser ut til å ha kostet et helt lite innspillingsbudsjett alene. Mariza tilfører musikken noe av sin egen bakgrunn fra jazz og blues. Dette høres for eksempel på fløyelsjazzpregede O Deserto. Primavera er det eneste sporet som er sakset fra Rodrigues denne gangen. Produsent Carlos Maria Trinidade har gitt sangene sparsomme, akustiske arrangementer. Sentralt i lydbilde er (foruten Marizas stemme, selvfølgelig!) den litt mandolin-klingende portugisiske gitaren og piano. I annen rekke kommer bratsj, cello og kontrabass. Perkusjon er ofte helt fraværende. I likhet med mye av den franske og belgiske chanteuse-tradisjonen er mye av materialet langsomt driftende og meditativt, omtrent som å sige rundt i Lisboas gater sittende i en gondol som går like godt til lands som til vanns. Feira de Castro tilhører mindretallet av mer rytmiske sanger og nærmer seg litt det feltet av spanske utøvere som inneholder Radio Tarifa og La Musgaña.

Hele plata er lett for øret og vil neppe skremme vannet selv av folk innlagt på nervesanatorium. Dette er plata for den velvoksne P2-lytteren som vil imponere gode venner med treretters middag og riktig musikksmak à la Kirkelig Kulturverksted. Ikke noe gærnt med det, kanskje bortsett fra at alt er så unormalt trygt, pent og pyntelig. Jeg sitter dermed igjen halvt med følelsen av at Marizas musikalske uttrykk (all "innlevelsen" til tross) har noe litt kunstig over seg og at målet er kommersiell bredde mer enn artistisk dybde.

Men skitt heller, hva er vel egentlig ekte?

comments powered by Disqus

 



Artikler, nyheter


Ekstranummer #63: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, del 7

Krigstegneserier ble lest av gammel og ung og holdt minnet om andre verdenskrig friskt. Superheltene fristet derimot magrere kår i Norge. Ble de for futuristiske og teknologioptimistiske for tidas tilbakeskuende klima?

Podium

Hovedsiden / Siste:

MUSIKERE SØKES TIL POP-ROCK ...
29.08.14 - 10:51

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:50

Øvingslokalet ønskes i Oslo....
26.06.14 - 23:25

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo


Ought - More Than Any Other Day

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

Tidligere: