Silverstein
Lost Prophets
Three Days Grace

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Aggressivt maskineri

Med større grad av særpreg kunne dette virkelig fått til å briste ryggraden.

Dette svenske bandet er nå ute med sin tredje studioalbumutigivelse og denne kommer to år etter platen Invisible Caine. Guttene fra Norrköping som formet Nifters i 1999, har utviklet seg til å bli enda tøffere og tyngre i lydbilde etter det første studioalbumet Riding Shotgun. Det er ikke bare det lydmessige som har hatt en enorm progresjon. Selve musikkmaterialet er bredere og røffere. Fra å være et tydelig punkrock-band på førsteutgivelsen, har de fått inn tyngre elementer av metal, som krydrer og løfter låtene til nye høyder.

Albumet åpner med den 48 sekunders lange, Time – life - time, med et heftig samspill mellom dundrende skarptrommer og knurrende gitarer, som nesten får det til å briste i ryggraden. En glimrende innledning til det som er i vente. Aggressivitet og energi er to svært beskrivende ord for platen i sin helhet. Spesielt vil jeg trekke fram låter som Cancervive?, Feathers and Tar og G.O.D som tre kraftfulle høydepunkt fra albumet. Særlig vil jeg fremheve førstnevnte, på grunn av et lekkert og brutalt gitarriff, som får interessen til å skyte i været allerede etter første gjennomlytting. Videre etterfulgt av et avbalansert vers som bygger seg gradvis opp mot et angrepslystent og melodisk refreng. I tillegg er den halvtunge balladen, Parrhesi'a, verdt å nevne som et særdeles viktig spor på plata. Låten gir et lite pusterom mellom de heseblesende og massive sporene, der det er mulighet for å ta til seg inntrykk og reflektere.

Zalvatore Caine Incorporated er i bunn og grunn et solid album av den svenske kvintetten. Produksjonen er dyktig utført, og lyden er klokkeklar samtidig som den låter eksplosivt. Låtene er jevnt over gode fra start til mål, med ingen spesielle svakheter.

Likevel synes jeg på mange måter at jeg har hørt dette før. Materialet på albumet minner om en blanding av band som Three Days Grace, Silverstein og Lost Prophets. Hvis skiva hadde hatt mer egenart, ville den ha nærmet seg toppkarakter. En annen ting som jeg også savner, er noen flere pusterom mellom de voldsomme låtene. Uansett er materialet på dette albumet noe som kommer til å ta fullstendig av når bandet skal spille konserter. En annen ting som bør trekkes fram som et positivt lyspunkt er Mats Larsson - vokalisten gjør en fantastisk innsats, og bærer skiva med sin røffe stemme.

Nifters framstår med Zalvatore Caine Incorporated som et fremadstormende maskineri med masse energi og aggressivitet, som jeg er spent på å høre mer fra.