Songs in Red and Gray - Suzanne Vega (2001)
Suzanne Vega - Suzanne Vega (1985)
Close-Up Vol. 1: Love Songs - Suzanne Vega (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Re-spekt

En god Best Of-samler, men også en som etterlater en litt emmen bismak i kjeftamentet.

Suzanne Vega er ei flott dame. Faktisk et rett og slett utrolig likandes fruentimmer som har skjenket meg mange gode rødbrus-øyeblikk (jeg drikker ikke rødvin) opp gjennom sine foreløpig 18 år som plateartist. Med en katalog som så langt teller seks utgivelser i spennet mellom "fine" og "glimrende", skulle det bare mangle om ikke dama skulle innvilges en oppsummerende antologi i best of-form.

Det er bare en detalj som skurrer bittelitegranne: Kom det ikke ei sånn skive for bare noen få år siden? Joda, Tried & True: The Best of Suzanne Vega dukket opp i 1999, og siden den gang har Vega "kun" gitt ut Songs In Red And Gray (2001). Kanskje litt tidlig å åpne melkebutikken igjen? Forskjellene, spør du? Vel, låtrekka her er nærmest identisk i både innhold og sammensetning med Tried & True, men med 21 spor får du fire spor ekstra å rutte med i forhold til forrige runde. En nærmere kikk viser at When Heroes Go Down og Book And A Cover (spesiallaget til T&T) er fjernet. I stedet er det kommet til seks nye spor, der Solitude Standing, Penitent, Woman On The Tier (fra Tim Robbins' film Dead Man Walking) og en brillefin liveversjon av The Queen And The Soldier i mine ører er de viktigste nyvinningene.

Uff, sånne direkte spekulative utspill setter meg i et dilemma. På en side er Retrospective et kvantitativt og - i Suzanne Vegas tilfelle - kvalitativt bedre kjøp enn Tried & True. I det perspektivet vil jeg derfor anbefale den varmt. På en annen er ikke inkluderingen av kun to låter fra Songs In Red And Gray nok til å rettferdiggjøre en så snarlig oppdatering av Vegas best of-katalog. Det stiller egentlig Tried & True i et dårlig lys - det blir nesten som å innrømme at den er en lite gjennomtenkt og mangelfull oppsummering av Vegas materiale pre 1999. Som talsmann for puristene der ute må jeg få lov til å stille et prinsipielt spørsmål: Hva faan er gæernt med å vente noen flere år OG noen flere album før man reviderer hele herligheten?! Svaret er antagelig potensialet av spenn som ligger her ute blant rødvins-nipperne. Jo, det lukter definitivt varmegang i jura her.

Men nå skal jeg ikke la slikt falle kvaliteten på Vegas materiale i ryggen. Dama er gulle god, hu. Stemmen er patentert behersket og fløyelsaktig behagelig, samtidig som arrangementene rundt den akustiske gitaren er jevnt over utsøkte. Det er imidlertid i den lyriske utfoldelsen Vegas stjerne skinner igjennom som unik. Som person er hun beskrevet som anonym, tilbaketrukket, nesten på grensen til det selvutslettende. Som observatør, og som en kvinne med en sjelden evne til å omsette innlevelse og empati til ordknappe hverdagsbilder, er hun kommunikativ på linje med Lou Reed, Bob Dylan og Morrissey. Det er kanskje denne prosessen hun skildrer i et av sine absolutt nydeligste øyeblikk, Left Of Center:

And when they ask me "what are you looking at?"
I always answer "Nothing much, not much"
I think they know that I'm looking at them
I think they think I must be out of touch
(...)
And if you want me, you can find me
Left of center, wondering about you

Uansett, med disse kvalitetene som stringens evner Retrospective å tegne et bilde av Vega som en både stabil og interessant artist, med en behagelig og folkelig appell. Det begynner smart nok trygt og kjent med hitene Luka og Tom's Diner - beklageligvis i DNAs uspennende 1990-versjon. Deretter sklir vi over i en parade av vekselvis hyggelige (Marlene On The Wall, Gypsy, No Cheap Thrill), mørke (Tired Of Sleeping, Solitude Standing), melankolske (Small Blue Thing, Calypso, Penitent) og eksperimentelle (99.9F, Blood Makes Noise, Woman On The Tier) øyeblikk. Samleren viser også kortfattet at Vega har vært flink til å hente inn ulike lydmenn/produsenter for å skape variasjon rundt sitt egentlig meget formspråksmessig homogene materiale. Ytterpunktene er Mitchell Frooms "metalliske" lydbilder, med Vegas stemme som et stabilt menneskelig sentrum, og Steve Addabbos/Lenny Kayes utsøkte innpakning av Vegas stemme og gitar i et varmt, intimt og organisk lydbilde. Kaye har for øvrig forfattet forordet til denne samleren. Selv om det er noget svevende i sproget, gir det en fin biografisk skildring av både personen og musikeren Suzanne Vega.

Med en så solid katalog av album og låter kunne man nok på et individuelt plan ha ønsket å "korrigere" litt i låtrekka. For min del ville jeg glatt ha byttet ut Book Of Dreams, Your Maggie May og No Cheap Thrill med Undertow, Ironbound, samt Rusted Pipe fra det her underrepresenterte albumet Days Of Open Hand (1990). Dette behovet mildnes imidlertid litt av å lese at Vega selv har stått for låtutvalget, og at denne samleren således gis en personlig signatur. Flott, jeg bare tar i mot, nyter og mimrer, jeg. Håper du gjør det samme - dersom du i det hele tatt er i modus for en samler fra denne damen.