Kylie Minogue

The Velvet Rope - Janet Jackson (1997)
All For You - Janet Jackson (2001)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Puteprat

Nok en gang forsøker Janet å få lytterne til sengs. Det oser sex, men det stinker oppkonstruert og lite troverdig for denne lytteren.

Janet Jackson fortsetter sin seksuelle oppvåkning og ser seg nødt til å fylle nok et album med sexpreik og tilhørende rytmer. Øyensynlig startet den seksuelle oppvåkningen på The Velvet Rope tilbake i 1997 og fortsatte på All For You i 2001. Vi skriver 2004, og det nye albumet, Damita Jo utgjør tydeligvis et aldri så lite høydepunkt i damas sexliv. Hvis bare musikken hadde vært like bra, så ville dette vært et hyggelig rendezvouz.

Albumet starter forsiktig med en snakkesalig Janet på Looking For Love i musikalsk samarbeid med franskmennene i Télépopmusik. I følsomt stemmeleie mumler frøken Jackson noen gloser om spaltet personlighet, forvirring og den uutgrunnelige kjærligheten. Men la oss legge tørrpraten på hylla og la putepraten regjere. Albumet har tittel fra Janets mellomnavn og skal vi tro tittellåta så fungerer Damita Jo også som hennes sexy alter ego: "A friend and a lover / A sista / A freak undercover / Do movies / I do dance / Do music / I love doin' my man / I wanna nasty boy to put it on me good / Ms. Jackson don't / But Damita Joe do / A little lady / A whole lotta class / But you do me wrong I'll get in that ass". Teksten leveres i et tilbakelent musikalsk landskap, tett befolket med kordamer og yo!-typer i velkjent amerikansk r'n'b-stil.

Det musikalske temaet fortsetter på oppfølgeren Sexhibition, men den tilbakelente stemningen byttes ut med en mer aggressiv Janet (eller er det Damita Jo nå?). Som tittelen avslører preges teksten av snedige (not!) ordspill med seksuelle referanser: "I... cause I wanna sexplore you / I...put my hands up on you (babe) / I...wanna feel ur sexplosion / I.. and I'm gonna take you on a sexcapade". Du skjønner tegninga, og sånn fortsetter det gjennom 22 spor. Kosepraten fortsetter i tospann med Kanye West som bidrar med vokal på My Baby. Uttrykket dras i retning av sløy hip hop når West drar noen linjer ikke ulikt Q-Tips innsats på The Velvet Rope.

Musikalsk sett er albumet langt mer sedat enn Janets kjønnslige aktiviteter. Uttrykket forholder seg til den moderne utgaven av r'n'b der dusin på dusin av amerikanske artister befinner seg for tida. Beyoncé Knowles, Mary J. Blige, Mya, Aaliyah, Toni Braxton og Monica utgjør bare toppen av isfjellet. Produksjonen er selvsagt enestående med radarparet Jimmy Jam & Terry Lewis bak spakene på brorparten av albumet. Det holder dog ikke at albumet låter bra, så lenge innholdet halter på lavgir fra start til mål. Uttrykket er overraskende ensartet med tanke på at listen over låtskrivere er imponerende lang og inneholder bidrag fra folk som har jobbet med de fleste innen urbane musikkuttrykk. Verdt å merke seg er Dallas Austin, Babyface, Kanye West, Shawn Carter og Anders Bagge som har bidratt til å fylle albumene til blant annet Beyoncé Knowles, Celine Dion, TLC, Kelis og Michael Jackson.

Første halvdel av albumet glir ubemerket hen, og det er ikke før All Nite (Don't Stop) dukker opp at jeg føler behov for å spisse ørene. Først er det den Hancock-samplede hooken jeg fester meg ved (som også Junkie XL har benyttet med hell), men låta i seg selv har kvaliteter. Janet flørter med funky rytmer og det svenske produsentparet BAG & Arnthor skrur lydbildet mot dansegulvet. Tidligere har de produsert Jennifer Lopez, Ricky Martin og Britney Spears med tilsvarende suksess. Den gode stemningen fortsetter med R&B Junkie som går "oldskool" med et groovy rytmespor med klare referanser til 70-tallets r'n'b-helter som The Commodores og Earth, Wind & Fire. Resultatet er oppløftende friskt.

Stemningen daler dog med den påfølgende I Want You. På ny lander Janet med et nedtonet uttrykk som ikke helt er en stilledansballade ei heller en hodenikkende popperle. Som så ofte på Damita Jo befinner resultatet seg et sted i ingenmannsland og det fenger aldri skikkelig. Jeg forholder meg likegyldig til de fleste låtene - selv om et spor som Thinkin' Bout My Ex er så eksepsjonelt elendig at jeg blir litt trist inne i meg på Janets vegne - og det er ikke før våre svenske venner er tilbake på Slolove at jeg våkner til liv igjen. Nok en gang rettes oppmerksomheten mot dansegulvet og lydbildet domineres av et sprettent rytmespor som egger til nærkontakt i strobelyset. Låta befinner seg i det musikalske landskapet som omkranser Kylie Minogue når hun er i det spreke hjørnet. Janets syltynne vokal passer bedre til denne typen låter hvor rytmesporet står for fremdriften og vokalen kan mikses lenger bak i lydbildet.

Damita Jo avrundes med første singelen Just A Little While som avgjort er blant de dårligste låtene på albumet. Et håpløst valg som singel siden dette er en låt som bryter med alt annet på albumet, og som i seg selv er et komisk dårlig poprock-nummer med gitarriff, slitsom synth og Janets vokal som tynes til sitt ytterste. En meget svak avslutning på et album som aldri leverer varene. Høydepunktene er der, men oversvømmes fullstendig av strømlinjeformede låter som dysser den mest årvåkne lytteren i søvn.

Musikalsk sett blir albumet for ensformig, og Janet Jackson som sexsymbol fungerer bare ikke for meg. Det hele virker konstruert og unaturlig, som om det er markedsførerne på Virgin som har gitt henne dette salgbare imaget og blåst opp damas libido. Jeg trodde ikke det ville skje, men etter at Damita Jo har gått titt og ofte i avspilleren en ukes tid er jeg blitt lei sex. Sexpreik, i hvert fall.