Love & Life - Mary J. Blige (2003)
Growing Pains - Mary J. Blige (2007)
Stronger With Each Tear - Mary J. Blige (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mary J. Blige er tilbake... igjen!

Hun er tilbake med sitt syvende studioalbum. Klarer Blige å holde på tronen?

Historien om Mary J. Blige er skremmende lik den til en av verdens største stjerner. Hun ble født i kummerlige kår, bodde sine første år i sørstatene i USA, før hun flyttet med familien til et boligprosjekt for fattige i Yonkers, New York. Der tok hun opp Anita Bakers Caught Up In the Rapture på en karaokemaskin i et kjøpesenter, og gav den til moren sin som julegave. Høres det kjent ut? Historien er kanskje ikke fullt så gullkantet som Elvis Presleys, men likhetene er mange.

Dette opptaket fant etter hvert veien til Andre Harrell ved Uptown Records. Han så umiddelbart et potensiale, og gatesmart Blige begynte som backup-vokalist for Father MC. I 1991 ble hun plukket opp av produsenten Sean "Puffy" Combs, kanskje bedre kjent som Puff Daddy, P Diddy osv. Han var allerede på den tiden en anerkjent produsent, og dette satte fart på karrieren til unge Blige. I 1992 ble What's the 411? lansert med stor suksess. Dette albumet banet veien for hennes unike blanding av R&B og rap-insprirert musikk. Bliges rå, sterke soulstemme på toppen av harde beats var en inntil da ukjent form, men ble etterhvert suksessfull. Siden har Blige gitt ut mange hit-singler på sine seks tidligere studioalbum, som alle har klatret høyt på listene i USA. Her finner vi sanger som No More Drama, Family Affair og Not Gon' Cry for å nevne noen.

Bliges nyeste album viser en dame som har modnet med tiden. Hun har kvittet seg med "bad-girl" stempelet og rusmisbruket. Hun har giftet seg og musikken tyder på at hun virker mer balansert og harmonisk. Hun er roligere, og dette reflekteres i tekstene som har blitt mer positive innstilt. Dette albumet gikk rett inn på første plass på Billboard Top 100 lista og har fått gode mottagelser verden over. The Breakthrough er en bra blanding av club-hits og roligere sanger, og Blige balanserer fremdeles fint mellom R&B vokal og rap-inspirerte rytmer.

Singelen Be Without You er et av høydepunktene på skiva. Vi får en sterk, typisk Blige-sang med gode rytmer og fengende sang. Blige har en flott stemme, og viser seg fra sin beste side på dette sporet. Det er også mange andre sanger her som får i gang høyrebeinet. Enough Crying har en fengende groove, og er produsert av stjerne-produsenten Rodney "Darkchild" Jerkins som kjent for sine sterke beats og uendelige rekke hits innen R&B de senere årene. MJB da MVP har stjålet mye fra 50 cents Hate It Or Love It, og det funker ganske bra selv om kanskje refrenget er litt lettkjøpt. Dette er absolutt en dansbar sang og den går nå sin seiersgang på klubbene i statene. One, hvor hun har slått seg sammen med U2 er også ganske fengende. Både rytmene, og Bono, har "soulet" seg opp litt og passer godt med Bliges vokal. En bra coverversjon som viser allsidighet fra både Mary og U2.

I Found My Everything feat. Raphael Saadiq er nok et høydepunkt. Her er man nesten tilbake til amerikanske kirker på 60-tallet. Soulfullt og vakkert med klare gospelrøtter. Det føles litt Aretha Franklin-aktig. Blige passer ypperlig til denne slags sanger, og Ain't Really Love er en annen melodi hvor stemmen kommer til sin fulle rett. Blige viser tydelig at hun har gjort seg fortjent til stjernestatusen med vokalen i de roligere partiene på skiva.
På sanger som Take Me As I Am og Baggage går hun i dybden av noe som virker å værer veldig personlige sanger hvor hun utleverer mye av livet sitt til bassganger som helt er klart funky.

Et stort minus på plata kommer i form av Can't Hide From Luv feat. Jay-Z. Jeg er av den oppfatning at om man skal være featured artist på et spor, bør man også bidra med noe. Det eneste vi hører fra Jay-Z er en slags MC-aktig "Yes.. MJB is the best", "Listen Up", og annet tøv. La DJ'ene som spiller plata ta seg av pratinga, og gi heller "featured" til noen som gjør noe litt mer unikt. Her blir man regelrett lurt!

Både de danseglade og de klinesjuke får valuta for pengene sine i The Breakthrough. Albumet viser et bredt spekter som strekker seg fra soulfulle rolige sanger til hardere club-hits med heftige bass-ganger og tunge rytmer. Om man liker tidligere utgivelser av Mary J. Blige eller R&B generelt, bør man absolutt ta en nærmere titt på dette albumet. Det eneste som kan trekke litt ned er at stemmen kan føles litt monoton om man lytter til hele albumet i ett strekk. Hun har en veldig kraftig og god stemme, men kan kanskje ha litt lite variasjon når man hører mange sanger i rekkefølge. Allikevel fungerer de enkelte sangene veldig godt, og Mary gjør en god figur som brobygger mellom R&B og hip hop.