Nils Økland
Loscil

Low Tide Digitals III - Bo Wiget/Luigi Archetti (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Buldrende ballett fra de sveitiske alper

Det buldrer i høyttalerne i det jeg skriver disse ordene; tung basstramping filtret sammen med knipsende knitring av elektronikk.

Gitarist Luigi Archetti og cellist Bo Wiget har nok en gang mikset sine strenger sammen med elektronikk og effektbokser. Fire år etter at de ga ut debuten Low Tide Digitals har de gått sammen igjen og gitt ut den selvklart titulerte Low Tide Digitals II; igjen på det eminente plateselskapet Rune Grammofon.

Låttitlene på årets album fortsetter der debuten slapp og dermed åpner de ballet med Stück 12. På tretten spor utdyper de den formelen som gjorde Low Tide Digitals til et sterkt og renodlet album av strenger og elektronikk. Albumet er blitt en vakker blanding av det digitale og det strengende. Massiv, elektronisk buldring avløses av deilige linjer fra gitar og cello som glir som smør gjennom det knitrende lydhavet.

Det er ikke alle som klarer å få elektronisk lyd til å låte varmt; få lytteren påkledd i en varm dress av fuzz og dempet støy. Ofte overtar den mer kliniske lyden av digitalisme og man går glipp av noe av det mer menneskelige bak musikken. Duoen mestrer denne oppgaven ypperlig og på Stück 23 hører man en varm lydstrøm som kan tine opp det kaldeste øre. Denne følelsen av en menneskelig hånd, grep og detaljer kan ikke mikses frem av innstillinger satt som default fra fabrikken. De veksler mellom et strømløst driv ikke ulikt Sigur Rós de gangene Wiget trekker frem celloen, mens de knitrer seg nærmere Fennesz eller vår egen Deathprod når elektronikken trekkes inn i lydbildet.

Low Tide Digitals II er et album som synes å trekke tråder til den mer eksperimentelle progrocken fra syttitallet, folkmusikkens John Fahey samt den moderne elektronikken som har vokst frem de siste årene på etiketter som Touch og Häpna. Den dronende strømmen av lyd griper ikke umiddelbart tak i lytteren, men flyter i stedet forbi mens dens knitrende sang inviterer deg til et dypdykk i strømninger som døsig setter kursen mot ukjent land. Det høres kanskje noe sprøtt ut å benytte vann som metafor på duoens musikk, men den betraktende rollen man får på en rolig elv er ikke helt uriktig i dette tilfellet. Man ser landskapet langsomt forandre seg; noe forsvinner bak en åskam som samtidig åpner for nye blikk.

En detalj som kan fange lytterens oppmerksomhet er det popformularet de former sporene sine etter. Albumet er overraskende kort og de elleve sporene varer ikke særlig lengre enn den typiske poplåt. I friheten fra vers og refreng kan det nok for mange være lett å føle at man ikke lenger trenger tenke på tid eller struktur. Man glemmer at den gjennomsnittlige lytter ikke alltid har oppmerksomhet til å følge halvtimes lange dronelåter eller støymantra. Ideen om den perfekte poplåt jages med lytterens oppmerksomhet som målestokk. Denne oppdagelsen tas godt vare på av den sveitsiske duoen og lytteren sitter ofte igjen med deilige doser lyd formet fint etter både pop og kunst.