Thalia Zedek
PJ Harvey
Godspeed You Black Emperor!

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mørke lyder; lyset er fjernt.

Stillfaren blues i mørk dans med kanadisk postrock av godt merke.

Forhåpningene til dette albumet sto fjellstøtt allerede før jeg mottok albumet til Vajagic. Etiketten som har utgitt denne smakebiten, Constellation, har fra før en rekke fremragende orkestre i stallen sin: Godspeed You! Black Emperor, Silver Mt. Zion og Do Make Say Think. Beskrivelser som filmatisk, drømmende og eksperimentell er aldri langt unna når man ser nærmere på dette selskapet og deres utgivelseskatalog.

Da GY!BE var mitt første trinn inn i abstrakt musikk, og Constellation gang på gang har gitt meg gode grunner til å smile, var jeg ikke rent lite nysgjerrig i det jeg trykket play på lommespilleren da jeg satt meg på trikken ned til byen en regntung høstkveld i hovedstaden. Før jeg visste ordet av det hadde jeg hovedrollen i filmen om meg selv. En treg rytme la et mørkt filter over blikket mitt med det samme Elizabeth Anka Vajagic stemte i. Hun messer mer enn hun synger, men stemmen er likevel sterk og trekker assosiasjoner til både Thalia Zedek og PJ Harvey.

Det hele starter så rolig, så rolig. Sår strengestryk trekker lytterens oppmerksomhet inn mot høyttalerne før Vajagic med ett tar i for fullt med sin røyksugne stemme. Det går sakte fremover; bak henne knitrer det i perkusjonen, og det strykes varsomt over strengene. Utover i sporet legger bandet seg mer i selene og legger opp innspill til den sakralt stemte vokalen til Vajagic. Den er ikke direkte vakker å høre på, men den er sterkstemt og fascinerende, og passer fint til det tregt såre akkompagnementet. Det er ikke rent ulikt slik PJ Harvey gjorde når hun klemte til på sine mørkeste låter tidligere i karrieren.

Jeg tar meg i å kose meg med utgivelsen, men den setter ikke klørne i meg; ikke før bandet bak henne setter seg i førersetet på Pain og sporer frem over rillene. Da trår hun over fra sin rolle som sortmalt singer/songwriter til å stemme i med et deilig dronende ensemble, som mikser canadisk postrock og shoegazingens larmende gitarer. Trommene ruller i bakgrunnen; nesten rituelt, mens to gitarer farer i sirkler rundt lytteren. De veksler på å hakke sakte på øregangene og flerre opp gitarvegger. Det hele tas helt ut i det Vajagic legger seg på toppen og stemmer i med ordløs sang, i tråd med det bølgende drivet som etter hvert tones ut og tas ned, og man etterlates med smilende gåsehud.

Der de to første sporene begge kretser rundt femten minutter, blir Beneath Quiet Mornings avspist med knappe fire. Denne låta ble til hjemme hos Vajagic og skal nok fungere som en lys avslutning på plata. Dette fungerer i og for seg greit nok, men det avslører samtidig hennes største svakhet; hun skriver ikke gode nok låter. Deler av dette albumet føles strengt tatt noe ufokusert, og hun hadde hatt godt av å lære litt av PJ Harveys blikk for melodier. Klarer hun å mikse bedre låtskriving med det deilige mørket hun allerede har i sin hule hånd kan vi høre mye fint fra denne kanten i årene som kommer.

Nostalgia/Pain er blitt beskrevet av noen journalister som et opprivende og skremmende mørkt album. Ikke vet jeg helt hva de har hatt i seg før de hørte på denne utgivelsen, men det er ikke beskrivelser jeg vil benytte. Det stemmer at Vajagic er en sortmalt låtskriver som nok kan virke avskrekkende enkel i sin bruk av virkemidler, men det akkompagnementet hun benytter som fundament er ikke fjernt fra verken GY!BE eller deres nære slektninger Silver Mt. Zion og Set Fire To Flames.

Anbefalt, men ikke essensiell lyd fra et av abstraktrockens hovedsentre.