Opeth
Tristania

Desiderata - Madder Mortem (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Here I am, and here I'm staying!

Madder Mortem går kompromissløst sine egne veier - og bra er det!

Norske Madder Mortem startet opp allerede i 1993, da under navnet Mystery Tribe. Etter en EP i 1997 skulle det to år før debutskiva Mercury så dagens lys på Misanthropy Records. Deadlands er deres andre utgivelse på Century Media og det er mitt første møte med bandet. Etter å ha blitt tipset om å se dem under årets Infernofestival - noe jeg ikke gjorde - var det i det minste naturlig å sjekke ut hva de presterer på plate. Etter å ha hørt gjennom hele sulamitten femten ganger føler jeg meg endelig klar til å gi Deadlands en ærlig vurdering.

Skiva åpner med den svært spesielle Enter, en drøy minutts lang sak av lyder og støy som bygger opp overgangen til skivas egentlige førstelåt, Necropol Lit. Jævlig bra! Nevnte Necropol Lit starter med blytunge gitarer som man ellers finner i hardcore, og ikke i gothmetal. Det er kanskje heller ikke helt fair å kalle dette gothmetal, og vokalist Agnete Kirkevaags stemmeprakt minner lite om denne sjangeren. Her har vi ikke noen wannabe-alv som har lest Ringenes Herre ti ganger. Agnetes stemme er nemlig ikke dus og "sårbar" - dama kan ta i! Necropol Lit er og blir en av skivas høydepunkter.

Videre følger Omnivore, som byr på mye av det samme som forrige låt. Her har bandet dessuten gjort plass til noen stemningsfulle partier med akustiske gitarer. Det kan også være verdt å merke seg at det, etter så langt jeg hører, ikke benyttes dobbel basstrommepedal i løpet av hele skiva. Trommingen kler bandets særegne sound meget godt. Rust Cleansing er neste spor, og Madder Mortem fortsetter i samme ånd. De tre første låtene på skiva er altså perfekt lagt opp etter hverandre. Det kan også høres ut som om at de er komponert i samme tidsperiode. Jeg kunne ha fortsatt å ta for meg låt for låt utover skiva, men vi begynner å ane et mønster her. De beste låtene er plassert først på skiva, og utover sklir det mer og mer ut. Mye av trøkket forsvinner, og Deadlands blir mer og mer "uengasjerende", uten å bli direkte dårlig, vel å merke!

Den neste låten som vekker litt interesse igjen er skivas sjette, Distance Will Save Us, som tidvis blir ganske progressiv. Dessverre blir jeg også litt lei av stemmen til vokalist Agnete utover skiva. Den som var så perfekt i begynnelsen, blir nesten litt masete mot slutten. Det blir litt overkill.

Madder Mortem har klart å skape et interessant, variert og personlig album. Noen av låtene spiller opp til krig med sitt fantastiske trøkk, mens andre passer perfekt til å ligge på sofaen og bare la tankene vandre bort. Med sitt særegne sound har Madder Mortem med Deadlands skapt et solid stykke musikk.

Robert Normann - The Definitive Collection 1938-41, Vol.1

(Normann)

Et stykke kulturhistorie - Robert Normanns musikk gjenoppstår i oppusset lyddrakt.