Sonic Youth
U.S. Maple
Trumans Water

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Støyende samkvem

Vellykket samarbeid resulterer i vital skittenrock fra Oslos mørkere sider.

Mindy Misty og Europ Europ er begge band fra undergrunnen, riktignok med litt forskjellig utgangspunkt, men med noenlunde samme utsikt mot stjernene. Jeg kjenner fra før best til Mistys småskeive, melodivennlige poprock (anført av Kenneth Amundsen som også driver den fine, lille utgiveren Handmade). Europ Europ har jeg ikke særlig kunnskap om, de skal ha sin bakgrunn fra Köln, ha en mer avantgardistisk tilnærming til musikken sin og omtales av Handmade som "støydrapert neopop". Begge deler, både det melodiske tilsnittet og de mer utagerende sidene, kommer til uttrykk her, kokt sammen til en skikkelig lurvete, larmende og far out affære fordelt over 10 spor.

Samarbeidsplaten Mindy Misty vs.Europ Europ rasker over mye av det bedre fra amerikansk undergrunnsrock, være seg Buttholes maniske galskap eller Sonic Youths dissonante vreng (på Force Feed er det som Kim Gordon svever i bakgrunnen). Da gir det mening at ringreven Kramer har hatt siste hånd om lyden, hans bakgrunn i storheter som Bongwater, B.A.L.L og nettopp Butthole Surfers gir grunnlag for god forståelse av hva som ønskes. Mindy Misty og Europ Europ er likevel ikke helt incestuøse, og kildene kommer mer frem i form av inspirasjon enn ren kopitrang. Stusselig, knapt bærende vokal (kan den minne om Residents noen ganger tro?), vonbrotne gitarer og sjanglete rytmer. Det er ikke så langt unna Årabrot til tider, men med flere hint av psykedeliske innfall på både ene og andre måten. Jeg vil særlig anbefale syv minutter med grinebiteren No-One, seig som tjære, som et høydepunkt. Det samme er den såre "balladen" Last Song for You, en nervøs duett med skjærende metallyder i bakgrunnen. På den andre siden finner vi blindveier som Transport Fluid Factory og Girls on Earth, den er for øvrig kreditert Duran Duran. Kanskje en mishmash av Girls on Film og Planet Earth?

Ikke hele platen flekker tenner, men jeg strekker meg likevel til en femmer her. Jeg liker denne platen veldig godt, den har på en bisarr måte festet seg til øret og slipper ikke taket. Passe slurvete, passe grovkornet og alltid langt ute - eller som utgiveren selv sier det: "Utagerende støy-hørespill med dansbar pop-estetikk."