Vibracathedral Orchestra
Threnody Ensemble
Six Organs of Admittance

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Langt inn i svarteste skauen

Frittgående folk fra blant annet The Iditarod og Charalambides.

"We've been described as glitchy improv-chamber-folk. I have no idea what that means, but it sounds cool." Så sier duoen Black Forest/Black Sea i et forsøk på å beskrive seg selv. Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre det særlig bedre. Men:

Bestående av Miriam Goldberg (cello) og Jeffrey Alexander (gitar) er Black Forest/Black Sea et ubeskrevet stykke blad for mitt vedkommende. Ved nærmere øyensyn kjenner vi likevel hr. Alexander igjen fra oppløste The Iditarod, og som musikalske gjester har de fått med Glenn Donaldson (Thuja, Mirza, Blithe Sons) og Christina Carter (Charalambides). Samples er hentet blant annet fra den finske psych/folk-artisten Kemialliset Ystävät og Fursaxa. Oppegående lesere vil nok på dette tidspunkt forlengst ane hvor vi beveger oss: Ut i naturen, inn i sjelen og ned i dypet. Vi snakker ikke uventet om mediterende, flytende improvisert kammer-folk (har vi sett den beskrivelsen tidligere?) av det mer aparte slaget. De nevnte band fungerer altså godt som referanser. Dette er etter hva jeg forstår duoens andre plate, da en selvtitulert skive kom ut i 2003.

Opptakene til Forcefields and Constellations er foretatt på ulike steder. Her er liveopptak fra blant annet Free Space Gallery (Fitchburg, Ma.) og Waldron Arts Centre (Bloomington, In.), diverse radiostasjoner og en del hjemmeinnspillinger fra Providence, RI. Samme hvor vi er, Black Forest/Black Sea høres ut til å befinne seg på et sted langt inn i svarteste skogen et sted i Øst-Europa uten særlig kontakt med den hastige moderne verden omkring. De plukker og gnikker forsiktig på strengene sine, Miriam messer/synger av og til varsomt i søvne, vesner som bedriver ulike former for bjelling, klokking og rasling - og av og til ren støy - dropper innom leiren. For det er ikke ensomt rundt teltåpningen deres. En gammel radio skurrer og går i bakgrunnen mens en lite kyndig operatør skrur prøvende på den, en alv spiller baklengs på banjo, noen rustne etterlatenskaper fungerer godt som perkusjon, og kan med glede skrapes på for å skape lyd. Enkelte låter er dessuten nærmest konvensjonell kammer-folk (her tenker jeg på band som Rachel's og Threnody Ensemble, jamvel Nick Drake på Nylon). Og det er vakkert sådan, slik som Tangent Universe og krypende Hung Far Lowish, mens andre (Kyy Plays Perpetual Change, ...With a Dead Man I've Never Met) er av mer abstrakt art. Uansett makter Goldberg og Alexander å både overraske og glede med sin plate.

Personlig har jeg veldig sans for den senere tidens oppblomstring av free folk som går under det hippe fellesnavnet New Weird America. Selv om Black Forest/Black Sea ikke er det mest weirde av disse, så er de definitivt blant de mest besnærende bekjentskaper fra skogens indre.