Trettioåriga Kriget
Rag I Ryggen

Skit I Allt - Dungen (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Music for our children's children's children?

En utflukt i Älgarnas Trädgård har sjelden vært så utbytterik som med psych-prog-jazz-rock-visjonære Dungen.

Midt i Stockholm har exotica- og psykedelia-entusiasten Stefan Kery gitt ut de mest utenkelige plater i 15 år på sine private etiketter Xotic Mind og Subliminal Sound. Utenkelige i den forstand at det musikalske innholdet nær sagt er vært hentet fra hvor som helst i verden og tid. Et par eksempler er på dette er en serie med thailandsk sekstitallsbeat og et kuriøst, eldgammelt sci-fi filmsoundtrack komponert av Attileo Mineo. Av utgivelser fra hjemlandet vil jeg trekke fram en dobbelt-cd med historiske arkivopptak av Träd, Gräs och Stenar og Pärson Sound. Mest spennende er likevel de nye formene for dyp psykedelia som kan måle seg med det meste av det som utkom under den første storhetsperioden på slutten av 1960-tallet. Først ut var S.T. Mikaels vidunderlige Visions of a Trespasser (1989), senere etterfulgt av en serie gode utgivelser (hovedsaklig på vinyl i begrenset opplag) med Stefan Kery selv, Adam Axelzon og Word Of Life.

I 2001 ble Dungen den neste i rekka med en svært så ekletisk vinylutgivelse der det unge talentet Gustav Ejstes imponerte både som multi-instrumentalist og låtskriver i tradisjonen etter for eksempel Blåkulla, tidlig Pugh Rogefeldt, Trettioåriga Kriget og Råg I Ryggen. I 2004 ble så Dungens tredje utgivelse Ta Det Lugnt plutselig en liten sensasjon i store musikkblekker i USA og Storbritannia. De burde allerede reagert tre år tidligere, men litt ære og berømmelse kommer alltid godt med! Ejstes skulle forresten lanseres stort av Virgin for et par år siden, men kontrakten ble sagt opp av begge parter etter et par CD-singler og inklusjon på det skandinaviske lydsporet til Jungle Book 2. Han studerer for tiden fele med en svensk spillemann og gjør dette mye, mye heller enn å hypes som en kommende rockestjerne. Det siste året har Dungen likevel spilt mye live, først som oppvarmingsband for TSOOL og senere som hovedattraksjon. Sommeren 2005 spilte de både på Roskilde og Quarten.

Diskografien til Dungen kan være en smule forvirrende, siden LP- og CD-versjonene ikke alltid er helt like. Dungens andre vinylutgivelse kom senere ut på CD under navnet Stadsvandringar med et revidert sporutvalg. 1999-2001 er basert på den første vinylutgivelsen, men har temmelig forskjellig innhold selv om frontomslaget er likt. Faktisk er over halvparten av innholdet byttet ut og nå omredigert til tre lange "suiter" kalt Stadsvandringar, Midsommarbongen og Lilla Vännen, hver med en lengde på rundt 15 minutter. De første seks minuttene er identiske i de to formatene, her rutsjes vi ned en vannsklie med sommerpsykedelia som kiler i magen; her er Revolver-aktige baklengsgitarer koblet med orgel, moog og saksofon i retningen Hatfield & the North og Caravan og trallende sang som gjenopplever nesten glemte minner om livlig svensk folkemusikk. Utførelsen er så frimodig og leken at det er en fryd, stemningene skifter brått under innflytelse av intelligent musisk humor (Ejstes spiller her fløyte, keyboards, trommer, bass og diverse gitarer!).

Etter mye om og men glir vi over i den slørete delen kalt Ängzycka 1 med fuglekvitter og tyktflytende orgel. Oi, lenge siden jeg har spilt Ummagumma og Meddle, gitt! Mitten Av Mars inneholder det første ordentlige sangpartiet med en tekst jeg kan like:

"I mitten av mars, kom våren i år, men hemma hos dig var det kallt ändå, ingen hade varnat dig för sanningen. I mitten av dit liv lommer kalla nätter med drömmer om sånt du trott och gjort, rättvist för ditt eget kapital. Kommer du ihåg den förste snön som föll stenhårt på din dröm och oberoende. Se så många mänskors bild av länsamhet stämmer inte med din syn på livet. I slutten av ditt liv går solen upp, men hemma hos dig är det kallt ända, ingen hadde varnat för den nya tiden."

Midsommarbongens første sekvens Samling har en sterk dragning mot øst med fløyte og sitar, ikke ulik Adam Axelzons Subliminal-utgivelser. Ängslycka 2 viser på sin side et slektskap med velkjente storheter som Älgarnas Trädgård, Arbete och Fritid, Fläsket Brinner, International Harvester og tidlig Bo Hansson. Svensk psykedelia viser en sterk kontunitet lik en tidselv der vannet stadig fornyes. Senere vender fløyta og sitaren tilbake. Instrumentale progjammer kommer, passerer og går. Fokus ligger på filmatiske stemninger for det indre øret. Midsommarbongen føles som en tilfeldig og ordløs vandring ute i det fri der vi føler nærværet av både huldrer og nøkken. Lilla Vännen inneholder betrakninger rundt kjærlighet og to nye seksjoner med sang. Derimellom ligger det en del intens, jazza jamming som fører mot en pompøs avslutning på Känslan Som Gror.

Gustav Ejstes styrer det meste selv både når det gjelder instrumenter, arrangering og produksjon. Av de øvrige medvirkende har Reine Fiske vært gitarist i Landberk, gruppa bak Riktigt Äkta, en av 1990-tallets beste svenske plater uavhengig av genre. 1999-2001 føles ikke helt som et samlealbum, mer som en musikalsk dagbok, der vi får et litt forvirrende innsyn i noen av de bedre dagene. Ta Det Lugnt er nok et bedre sted å starte for nye interesserte, men Ejstes viser seg som et forbausende egenrådig naturtalent på alle sine utgivelser til nå. Dette er IKKE retro-rock, men peker heller forover mot en ny post-elektronisk musikkbølge der musikere på nytt faktisk lærer seg å spille instrumenter framfor å knotte.