Duets - Ane Brun (2005)
Live in Scandinavia - Ane Brun (2007)
Sketches - Ane Brun (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Intimt og varsomt

Det er ingen tvil om at Stockholms storstue kler Ane Brun og hennes band svært godt.

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg befant meg i nordligere strøk første gang jeg lyttet til Ane Bruns nye utgivelse - Live at Stockholm Concert Hall. Kanskje det bare er jeg som har hjemlengsel, men Bruns finstemte og melankolske visepop gjør seg usedvanlig godt i nord-norsk høstmørke. Ikke for dét, hun gjør seg veldig godt i de fleste settinger.

I april 2008 åpnet hun Changing of the Seasons-turnéen på Dokkhuset i Trondheim, og konserten er en av de bedre jeg har opplevd med henne. Da hun spilte under Pstereofestivalen 09 i Trondheim ble jeg skuffet over hennes opptreden på Elvescenen, mye fordi omgivelsene rundt konserten ikke var idéelle (for uinnvidde er Elvescenen den største scenen på Pstereo, og hun spilte etter Motorpsycho og før Röyksopp. Jeg synes både plassering og timing var pussig). En annen faktor som gjorde at jeg satt igjen litt slukøret etter Pstereos norskdag, var at Ane Bruns vakre og nedstrippede poplåter kan bli for forutsigbare live. Turnéåpningen på Dokkhuset i fjor var et tegn på at hun passer best på mindre og mer intime scener. Dette konsertopptaket fra Stockholm er også en pekepinn på hvor hun passer best som liveartist.

Live at Stockholm Concert Hall er Ane Bruns andre liveplate, etter Live in Scandinavia (2007). Dette opptaket fra et smekkfullt Stockholm konserthus ble gjort 3. oktober 2008, altså et halvt år etter at jeg hørte henne åpne turnéen i Trondheim. Turnéåpningen var fabelaktig, og denne liveplata er en bunnsolid avslutning på turnéen. Ane Brun er en glitrende singer/songwriter, og hun har et sterkt låtmateriale å velge i. De sytten låtene på utgivelsen er hentet fra hele hennes karriere, og de viser Ane Bruns allsidighet og talent som låtskriver. Hun skriver låter med signatur og særpreg, og framfører dem med et utrolig godt band i ryggen.

Instrumenteringen på denne avslutningskonserten er neddempet og naken, og det kler låtene svært godt. Musikerne i bandet, som trakterer blant annet piano, el.bass, trekkspill, gitar og en rekke strykeinstrumenter, skaper et skjørt og varsomt lydbilde som ikke tar fokuset vekk fra hovedpersonens karakteristiske og solide stemme. Blant Ulf Strömqvists melodiske slagverkinstrumenter hører man både timpani og marimba, og instrumentene hans lager nydelige detaljer i lydbildet.

Nina Kinert står særdeles godt på egne ben når hun fremfører sin egen musikk, noe hun viste til fulle da hun varmet opp for Ane Brun på Dokkhuset i 2008, men også som kordame er hun solid. På noen av låtene har Brun med seg et kor som tilfører låtene klang og fylde, og når Sivert Høyem kommer på scenen og framfører Lift Me i en akustisk versjon sammen med Brun, vil begeistringen ingen ende ta for publikum i Stockholm konserthus.

Det er ingen tvil om at Stockholms storstue kler Ane Brun og hennes band svært godt. Hun gjør seg definitivt best i format som dette, men uansett format sitter jeg igjen med en følelse av at hun blir for "flink" live. Lydbildet blir kanskje hakket for polert og forutsigbart. Men likevel, og viktigst av alt: dette er lyden av en stødig og stilsikker låtskriver som skaper musikk med glød og personlighet.

I forbindelse med utgivelsen av Live at Stockholm Concert Hall har Ane Brun akkurat startet Sketches Tour 2009. Konsertopptaket på DVDen som følger med er virkelig flott, og sammen med live CDen burde dette være grunn god nok til å oppsøke nærmeste konserthus for å få med seg en av konsertene på den pågående Sketches-turnéen.