I'm a Cuckoo - Belle & Sebastian (2004)
Push Barman to Open Old Wounds - Belle & Sebastian (2005)
The Life Pursuit - Belle & Sebastian (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Fortell noe annet

Hold deg unna dersom du trodde dette var et ordinært Belle And Sebastian-album. For fans og de som har sett filmen.

Storytelling er ikke noe nytt Belle and Sebastian-album, men et soundtrack de laget til filmen med samme navn (av Todd Solondz). Plata inneholder noen nye låter, noen instrumentalsnutter og noen få replikk-klipp fra filmen. Å bedømme dette som et komplett verk blir dermed feil. Det blir også vanskelig å si noe om instrumentalene, da disse antagelig kun er ment til å benyttes kombinert med bildene de skal følge i filmen. De er iblant vakre, men ganske intetsigende på egen hånd. For meg, som ikke har sett filmen, gir heller ikke replikkvekslingene noe som helst. Det jeg sitter igjen med da er seks nye låter med et band jeg ofte synes er veldig hyggelige å høre på.

Den svorne fan vil kanskje si at en anmeldelse basert på disse seks er urettferdig. Det kan være riktig det, men resten av disse 35 minuttene gir meg lite eller ingenting. Black and White Unite er ganske kjedelig B & S-pop. Den har på ingen måte den gripende evnen som deres beste låter kjennetegnes med. Tittellåta er hakket bedre og mye gladere - har de tatt lykkepillene sine? I Don't Want to Play Football er bare en bitteliten snutt og knapt noen låt i det hele tatt. Wandering Alone er en helt ok latino-flørt. I Scooby Driver heller de over mot en mye mer rocka stil enn man er vant til. Et lite og oppløftende høydepunkt, lite fordi låta er så kort at man knapt rekker å trampe takta. Big John Shaft er i tradisjonell B&S-stil, uten at den får nakkehåra mine i bevegelse.

Storytelling er egentlig ganske kjedelig, i hvertfall uten filmen. Jeg forstår at dette ikke er ment som noen selvstendig utgivelse, men det gjør den ikke til noen større lytteopplevelse. Erkefansen vil sikkert være dypt uenige og mene at jeg er helt på jordet. Dem om det. Dette er i alle fall ingen måte å gjøre seg kjent med Belle and Sebastian på. Prøv heller If You're Feeling Sinister (1996), og la deg flyte med.

Haust - Powers Of Horror

(Fysisk Format)

Jeg vet ikke hvem som stjal kosebamsene til denne gjengen da de var små, men frustrasjonen det ledet til gjør at de fortjener medaljer.