Mary
Crushed Under...

Until Death Overtakes Me

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tungtrådd søvndyssing

Treghetsstudier. Atmosfærisk funeral doom for de ekstremt tålmodige.

Har du noen gang hatt et av disse ekle seige marerittene der du står omtrent bomstille på den samme flekken uansett hvor hardt du forsøker å komme deg unna? Ofte har du følelsen av at det gjelder livet, det kan hende at det er en fryktinngytende skapning som jager deg, et monster så horribelt at du ikke tør å snu deg for å se, og du kjemper fortvilet med føttene som ikke vil lystre deg, og forsøker så hardt du kan å få dem til å løpe så langt vekk som overhodet mulig! Men det er det samme hvor hardt du prøver, alt går i sakte film og du bruker uendelig lang tid på strekningen som forhåpentligvis kan redde deg fra faren som truer. Imens kommer uhyret nærmere og nærmere til du kan kjenne den uhyggelige pusten dens i nakken...

Hvis denne drømmen hadde hatt et soundtrack, er jeg sikker på at tittelen ville ha vært Crushed Under... Torture Wheel gir meg den nøyaktig samme fornemmelsen. Ikke redsel, men snarere følelsen av å ikke komme noe sted. Følelsen av å stå helt fast, utålmodigheten etter å komme videre, og vissheten om at det ikke kommer til å skje.

Crushed Under... er en EP på fire låter, og disse få sporene varer til sammen i 45 minutter. Basisen består av funeral doom, og selv om dette er en sjanger der treghet er et varemerke, er det som Torture Wheel disker opp med her helt ekstremt langsomt og trått. Dette går så seint at det nesten overgår Until Death Overtakes Me, et annet band som også muligens forsøker å ta verdensrekorden i tregest mulig synth-kvernende doom.

Dette er et enmannsband, og mannen bak går under navnet E.M. Hearst. Trommene er programmerte, og ellers håndterer han resten av instrumentene på gammelmåten. Heldigvis lider heller ikke lydbildet for tydelig av at det nettopp er en trommemaskin som tar seg av rytmen, og lyden av trommene høres helt ok ut i sammenhengen. Lyden av dem er verken for syntetisk eller platt. Men lydbildet i seg selv er imidlertid slett ikke bra. Det er dunkelt og ullent, gitaren ligger altfor langt bak, og vokalen drukner helt i en klebrig lapskaus der synthen overmanner alt annet og irriterende nok stjeler showet i store deler av skiva.

Nå setter jeg en midlertidig strek med svartmalingen min, og legger fra meg malekosten en liten stund, for albumet er da ikke helt blottet for positive elementer. Broken by the Wheel er faktisk rett fram atmosfærisk, og lykkes langt på vei med å gi en mørkt destillert anelse av deprimerende assosiasjoner og stemninger. Shadow Sect er også nydelig på sin måte, der den innlemmer sørgelige pianotoner og holder seg til en dyster og sammenfattende stil gjennom hele dens knapt 11 minutter. Dette er to låter uten mye variasjon og kanskje enda mindre progresjon, men de duger til tross for at de er svært langtrukne.

Så kommer tredje spor på banen, Mary, i gang, og da er det nok. Den upassende synthen kommer enda tydeligere frem, nærmere presist midt i lydbildets sentrum, der den klamrer seg fast alt den kan og fint klarer å ødelegge store deler av låta. Tittellåta, som kommer helt til sist er monoton mørkladen låt som uten tvil kommer til å fremkalle den allerede omtalte drømmen hvis jeg presterer å sovne av kjedsomhet. Jeg skal forsøke å holde meg våken.