Elvis Presley
Jerry Lee Lewis
Ritchie Valens

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ekte saker.

Hvis du mener at rock'n'roll først og fremst dreier seg om entusiasme og ærlighet, er the Haze den største av dem alle.

Appalachene er en fjellkjede helt øst i USA, og tangerer blant annet statene Tennessee, West Virginia, Virginia og Kentucky. Dette fjellmassivet er blant de fattigste områdene i USA. John Bormans Deliverance er satt til dette området, og hver jul viser også Dagsrevyen bilder fra fjellene, gjerne fra veldedighetstog som slipper av statlige julegaver og mat til folk som bor der. Will Oldham henter inspirasjon til tekst og musikk fra dette området, og novellist Chris Offut bruker området som utgangspunkt i sitt forfatterskap. De to sistnevnte står i så måte for den mer realistiske og humane omgangen med kulturen der. En kultur som kan stå som selve definisjonen på det noe degraderende begrepet white trash. Innavl, fysiske og mentale krøplinger, fattigdom, og brutal livsstil er ordene som først følger i sporene av begrepet.
De som har vært så heldig å se Harmony Korines Gummo, får et glitrende innblikk i hva det innebærer, selv om filmen er fra en annen del av USA (Xenia, Ohio).

Hasil "Haze" Adkins - the one man band, kommer fra Madison i West Virginia, og er antagelig det mest primitive musikalske uttrykket noensinne dokumentert. Det er relativt trygt å hevde at Adkins har sine egen tilnærming. Han synger, eller rettere sagt skriker, vræler, plystrer, hoier, om å spise peanøttsmør på månen og halshugge unge damer og henge hodene på veggen. Han har spilt inn alle låtene selv, ifølge omslaget på sitt illeluktende og rotete rom, på en gammel båndopptager.
Og til tross for at deler av lydbildet skulle tilsi at dette var skapt av et timannsband, er det kun den hyperenergiske Adkins som står bak. Ikke rart, han ville antagelig vært umulig å følge for andre musikere. I tillegg til at mikrofonene han bruker er vanvittig overstyrt, følger han hele tiden spontane innfall underveis i låtene, og etterkommer på ingen måte konvensjonene som preger den musikalske verden. Adkins er så langt unna konvensjonell som man kan komme innenfor en musikalsk ramme.

We Got a Date:
"Uh, hello baby...uh, we got a date...uh, I got a date to, uh...cut your head, uh, OFF", etterfulgt av primale og dypt gutturale skrik, "Uh, baby, I know you'll, uh....be over at eight, AHAHAHAHA", grusomme skirik følger, "Cause, uh...I'm gonna cut your head off about, uh...half past eight, AHAHAHAHAHAHA!!!! fulgt av grusomme skrik og sirkelsaglignenende skrik.

Greia er at Adkins ikke kødder, dette er en forstyrret og degenerert manns visjon, en mann som referer til kjæresten sin som "a dyin' can of commodity meat".

Adkins' låter er selvfølgelig påvirket av kontemporær musikk som Elvis og Jerry Lee Lewis, men innenfor rammen av dette er låtene presentert på denne skiva kjemisk fri for sivilisert disiplin og innflytelse fra musikkindustri. Dette er ekte saker, en mann som spiller fordi han må, eller fordi det er det eneste han kan, og som springer ut fra de sosiale forholdene han er en del av; ...in the hills of West Virginia. Dette er et befriende og brutalt avbrekk. All annen musikk lukter parfyme i forhold!

Out to Hunch er en samling låter fra perioden '55 - '65 og ble sluppet første gang på Norton i 1986. Det er i tillegg fire uutgitte spor på denne utgaven.

Skiva finnes i norske platesjapper, løp fort som faen. Ellers blir du spist av "the Haze".