Temptation strap
Super chicken

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sjørøvermusikk

La deg ikke lure. Alt som blander funkjazz, hiphop og rocknroll er ikke gull.

De kaller det jiggy, jiggy.

Men jeg kaller det sjørøvermusikk. Ja, jeg ignorerer til og med Luc Besson-referansen. For dersom dataspill hadde blitt gitt ut i andre spesialutgaver enn ekvivalenten til pocketbok, hadde Multipass blitt lagt ved i platina-utgaven av "The Secret of Monkey Island"™. Eventyrspillet om den unge Guybrush Threepwood som skal bli en mektig pirat, og som ender opp med å beseire den onde piraten LeChucks gjenferd og vinne den vakre guvernør Marleys hjerte.

Dæven. Tror kanskje jeg kan få meg jobb som skribent bakpå videocovere etter den skildringen.

Det kan til tider høres ut som om Multipass ble tatt ut av Monkey Island™ rett før lanseringen, og siden overlatt til seg selv. Åpningsporet "She'll be dancing" er som tatt rett ut fra baren på Melee Island™. En skaflørt med noen overganger som ville fått Leningrad Cowboys til å vri seg i hårvoksen. "Girl's night out" er mer slik pop med klarinett pleier å ende opp, Woody Allensk synkopert og som en nicorette-variant av Morphine. At de får Tai Chi til å rime på Cri-Cri er for så vidt en bonus, selv om de har Gloria Gaynor på jukeboxen.

La deg ikke lure. Alt som blander funkjazz, hiphop og rocknroll er ikke gull. Bare tenk på andreplata til Black Grape. Men så er nå gull en ganske kjedelig ting å ha i en skatt. Det er da mye artigere med diamanter for eksempel. De kan man i det minste bruke til å sjekke damer med.

Dæven. Tror kanskje jeg kan få meg jobb som skribent av smykkekataloger etter den skildringen.

"Reminiscence" beholder følelsen av sjørøverbar, overført til en fransk bakgate. En bakgate hvor gjøglerne bare kommer og kommer, og du er luta fattig før du har kommet halvveis. "Daddy" spiller marriachi-ska under Clint Eastwoods hengetre, "Turn around" høres ut som noe Fun Lovin Criminals burde tatt med på det siste albumet sitt. "The Associated Press" er derimot i overkant for mye handjive til at jeg klarer det i lengden.

Men jeg kaller det likefullt sjørøvermusikk.

Vokalist Bjørn Breivik høres ut som en Michael Krohn med lapp for øyet og litt for mange flasker med rom. Bandet som sådann høres ut som litt for mange flasker med rom. Men det kan jo være et kompliment at man høres full ut.

Dessverre er plata litt for full også, og kunne med fordel vært kuttet med noen låter. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av plater med 10 låter, er det nok minst tre av de 13 som Multipass leverer som til fordel kunne vært omarbeidet inn i andre låter, eller tatt bort. Da hadde vi fått en strammere, spenstigere og enda mer innbydende introduksjon til Jiggy, jiggy.. Det hadde selvfølgelig vært hyggelig med en fyldigere produksjon også, men man kan da ikke få alt heller. Multipass kan uansett plutselig komme til å bli et nytt og bedre Kaizers.

Dæven. Tror kanskje jeg kan bli pirat etter denne anmeldelsen.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 6/10