Supersilent

CD (1998) - Rune Grammofon / ECM / Voices Music & Entertainment (VME)

[capsule review in English available]

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Sshhh!!!!

Med utgangspunkt i jazz-miljøet tar Supersilent steget inn i et åpent og ubefolket terreng

Debuterte med Supersilent 1-3 i 1997. Kvartett med et ekstremt distingvert uttrykk der elektronisk elementer (Storløkken, Sten),trommer (Vespestad), trompet og tidvis vokal (Henriksen) fusjoneres på en original og innovativ måte. Ideer fra frijazz , spesielt via Vespestads dynamiske polyrytmiske stil, og elektronisk musikk løper tilsynelatende løpsk i Supersilent. Har delvis utspring i det moderne jazz-miljøet via Storløkken og Vespestad, men jazz-begrepet viser seg å være inadekvat for å tolke Supersilent.

De er på vei nedover i en dyp brønn av abstraksjon og har segmentert seg i et felt de befolker alene. De befinner seg i et krysningspunkt mellom den kompromissløse støyscenen og avantgarde jazz, som begge fremdeles er undergrunnsfenomener, og de omfavnes av lyttere fra begge leire. Kan inneholde visse elementer fra den elektroniske jazzens fødsel på begynnelsen av 70-tallet (Miles Davis), og John Coltranes siste eksperimenter med Rashied Ali, men har beveget seg så langt vekk fra disse at det ikke lenger er sammenlignbart. Samtidig går tankene i retning av Robert Hampson og hans totale fremmedgjøring via det elektroniske prosjektet Main. Det største likhetstrekket med disse artistene er dog posisjoneringen langt vekk og utenfor rekkevidden til andre musikalske uttrykk.

Supersilent4 beveger seg mellom uortodokse partier som flyter uanstrengt fremover, og brutale improvisasjoner som virker skremmende og kaotiske. Det mest spennende avantgarde-bandet Norge har fostret, og en ekstremt fascinerende plate.