Timesbold
Songs: Ohia

Untied States of Elephant Micah - Elephant Micah (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hjemmeavlet

Slow motion flashbacks & siste valsen hjem til Neil Young-fjellet.

Pokker også. Her hadde jeg akkurat lagt siste hånd på en lengre teoretisk avhandling om inflasjonen av skrudde amerikanske soveromspoeter, understreket med et par riktig så syrlige fraser og gode poenger. Så dukket Elephant Micah opp, og atter en gang må jeg rive mine papirer i filler. Igjen møter vi en ny artist som holder på ganske for seg selv og ender opp med en plate det er svært vanskelig å mislike. Ja, ja, man kunne vel hatt verre problemer å slite med.

Elephant Micah, eller Joseph Martin O'Connell som han egentlig heter, kommer fra et sted som heter Pekin, Indiana (som ikke eksisterer i Rand McNallys store kartbok, så det kan ikke være svære plassen), med Louisville, KY som nærmeste storby. Det var kanskje der unggutten ble kjent med enkelte av byens mange artister, som My Morning Jacket (som han tidligere har varmet opp for) og Will Oldham. For han bærer selv litt preg av begge disse hedersartistene. Han kan også ha lært noen tricks av kjentfolk som Songs: Ohia, Timesbold, Sparklehorse og Ill Lit, så da har vel de fleste forstått hvor jeg vil hen. Nå er ikke dette Micahs egentlige debut, han har noen hjemmelagde CD-R og en kassettutgivelse bak seg fra tidligere, men dette er det første jeg har hørt av mannen, og platen er vel også den første med proper distribusjon her til lands, så det burde forsvare debutstatus.

Det er lett å se for seg O'Connell hjemme på farmen, lett henslengt og molefonken på verandaen, mens han lytter til noe gammel Neil Young (for eksempel Harvest og Everybody Knows This Is Nowhere), Flying Burrito Brothers eller Gram Parsons på en slitt platespiller som knitrer, går noe ujevnt og spiller litt for sakte. Han har liten lyst til å hoppe på skurtreskeren, men har gitar, banjo, keyboard og en fire-spors opptaker på gutterommet sammen med andre artige instrumenter. Det er minimalt med action så langt øyet kan se. Varme, late og monotone dager drar forbi. En motorvei skjærer gjennom åkerlandskapet. En Wal-Mart, en burgerjoint, og en veikirke utgjør sentrum. Hva annet kan en stakkar gjøre enn å klimpre på melodier som vinden bærer med seg gjennom kornet natterstid?

Elephant Micah, Your Dreams Are Feeding Back - som er platens fulle tittel - er i all hovedsak spilt inn i heimen, med et par gjestende venner som bidrar med ymse instrumenter, og bærer preg å være en ganske lo-fi, hjemmemekket affære. Det humper sakte og mollstemt av sted, og blir i det hele tatt sjelden spesielt lystig - men derimot riktig så vakkert. Han synger med skjelven og nervøs vokal som knapt bærer over gitaren, en slik stemme som vi Neil Young/Jason Molina/Will Oldham tilhengere ikke har noe i mot i det hele tatt. Den fungerer også godt til disse sorgtunge låtene, enten det er i 8+ minutter epos, som langsomme Deliver Us From Broken Glass, søvnig cowboyvals (TV-like Slow Motion) eller som når han forteller om sine drømmer om fjellet Neil Young.

Korte, instrumentale sidesprang, feltopptak og snåle lyder bryter opp mellom de lengre låtene, og hinter om at vårt nye bekjentskap ikke bare er en dyktig melodisnekker, men også er en idérik fella vi nok kommer til å få høre mer av i tidene som kommer. 18 spor medregnet stort og smått og en spilletid på drøyt timen er likevel i meste laget, og det er slett ikke alt som er av høyeste interesse her. Men for all del, Your Dreams Are Feeding Back er nok en glimrende plate for sene whiskeysunkne verandatimer med hjemmdyrket tobakk i snadda. Så kan man sitte i ro og mak og undres over hvor mange slike enslige sjeler med gitar som egentlig gjemmer seg der ute i kornåkeren.