Pagan's Mind
Edguy
Dream Theater

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fra thrash til prog... og litt til

Et svært spennende bekjentskap, som tåler sammenligning med både Dream Theater og Pagans Mind.

Finske Malpractice har holdt det gående i tolv år, og dette er deres andre fullengder. Bandets debut, Of Shape and Balance, kom i 1998, og ble utgitt på Mastervox Records. Bandet ble startet i 1994, med beina godt plantet i thrash-metallen, men beveget seg over i mer progressive takter etter slippet av deres første EP i 1996. I ettertid har det blitt gitt ut en håndfull demoer og et knippe EPer, og det var demoen Circles and Lines som gjorde at landsmennene i Spinefarm fattet interesse for bandet.

Deviation From the Flow er produksjonsmessig ei knall skive, med ren og fin lyd. Det er fristende å nevne Pagan's Mind som referanse, både stil- og uttrykksmessig. Trommisen leker seg gjennom låtene uten å overdrive, mens han legger et godt fundament for harmoniske riff og bærende basslinjer. Bandet består kun av tre instrumentalister, men i fellesskap skaper de fylde, tyngde og balanse i lydbildet. Det er faktisk ikke lett å finne noe å sette fingeren på her, for Deviation From the Flow låter gjennomført ned til minste detalj. Basstromma klasker og pønsjer godt uten å bli for markant, bassen trøkker hardere enn ei hoppetusse, og gitarlyden er hinsides denne verden. Vokalist Mika Uronen har en liten tendens til å bli noe anonym blant alt det som skjer med musikken, men gjør totalt sett en absolutt godkjent jobb.

Stilmessig byr ikke Malpractice på noe man ikke har hørt før, men så lenge de leverer velprodusert musikk med kløkt, lekenhet og stil mener jeg definitivt at de er inne på noe her.

Safariari - Zebra Knights

(Trust Me)