Hearts and Tanks - The Black Heart Procession (2003)
In the Fishtank 11 - The Black Heart Procession & Solbakken (2004)
The Spell - The Black Heart Procession (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

1-2-3-6

De svarte hjerter prosederer videre inn i mørket.

Black Heart Procession har de siste 10 årene servert oss en rekke plater som har levd opp til bandnavnet: en prosesjon av svarte hjerter som marsjerer mot det mørkeste mørke. Six viser ingen tegn til lysning, snarere tvert om. Dette er en San Diego-bandets aller svarteste plater, og den som følger opp deres tidligste utgivelser (One, 2 og 3) både i stil og numerisk rekkefølge, avbrutt av meget anstendige, men mer varierte plater som Amore del Tropico og The Spell.

Hovedvekten her er lagt til deres etter hvert så gjenkjennelige uttrykk av inderlige nattballader, sjeldent fint introdusert i det vevre og pianodraperte åpningskuttet When You Finish Me (en låt det bare er å legge seg ned for) og påfølgende Wasteland. Denne med en mer tungsinnet bomullsåker-stemning over seg, anført av Pall Jenkins' resignerte røst: This is the wasteland, of all shattered hearts, I hear the ghosts calling me, back to the grave...". Dette er ikke musikk ment for lyse sinnstemninger eller en svingom på plattingen.

Enkelte mer oppjagede kutt bryter monotonien, ikke at det er nødvendig og uten at de løser opp den intense stemningen som er satt. Det blir nærmest en slags distansert coolness over Black Heart Procession når de reiser seg, et trassig mørkesinn og en grøftestolthet som de deler med en Nick Cave eller en Tom Waits. Vi dras uansett inn i himmel og helvete, møter drugs, rats, suicide og annen vonbrot på veien. Det må også anføres at bandet har utviklet en mer finpolert instrumentbruk enn deres første plater la til grunn, med delikat bruk av særlig piano og orgel som virkemiddel.

Six er dermed blant bandets mest fullendte skiver, selv om det overmannende overraskelsesmomentet de la til grunn med sine tidligste utgivelser er borte. Igjen står det samme bandet, bare mer hutrende enn noensinne der de leder oss bort fra de opplyste gater og inn i de mørke smug.