Mazzy Star
Opal

With Ghost - Damon & Naomi (2000)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Galaksene lever videre

Damon og Naomi lykkes å presentere sin wondrous world også i livesammenheng.

Spania er for mange ensbetydende med sol og sommer. Det samme kan sies om musikken til den amerikanske duoen Damon & Naomi (tidligere frontfigurer i Galaxie 500). Vi snakker ikke utagerende Ibiza-parties, men heller lange, dovne dager og varme netter med bølgeskulp som eneste selskap. Det er derfor passende nok at de ble foreviget i den vakre baskiske byen San Sebastian.

Mange vil kanskje huske deres forrige album, det glimrende Damon and Naomi With Ghost (2000), som var et samarbeid mellom de to bandene. Denne gangen er ikke japanske Ghost så sterkt representert, men gitaristen Michio Kurihara er i hvert fall med, og han bidrar til å gjenskape noe av den drømmende atmosfæren som finnes på studioalbumet.

Det er ofte forbundet med skuffelse å (forsøke) se og høre sine vevre favoritter bli redusert til simple garasjeband når de plasseres i skitne, mørke klubblokaler. Artister som Low eller Sophia kommer ikke alltid til sin rett når de skal overdøve øldrikkende og pratsomme slasker som vaser frem og tilbake foran scenen, klekkende likegyldige til annet enn sin egen stemme. De burde heller spilt på andre arenaer enn de tradisjonelle rockestedene (kirker, gallerier etc.). Det er heldigvis ikke en skjebne Damon & Naomi blir offer for. Lyden av de tilstedeværende blir mest påtrengende under den lange og hjertelige applausen når konserten er over.

Trioen har med hell lykkes i å bringe stilen fra studioet og ut til publikum uten at de mister noe særlig på veien. De kjennetegnes fortsatt med sine svært delikate og melankolske viser, der vokalen deles jevnt mellom Damon Krukowski og Naomi Yang. Låtene fremføres i all hovedsak akustisk, men med dronelydene til Kurihara som bakteppe skaper de en form for psykedelisk drømmepop med en helt egen identitet. På Song to the Siren presenterer de materiale fra både With Ghost (Judah and the Maccabees, I Dreamed of the Caucasus, Tanka) og eldre låter som New York City (fra The Wondrous World of..., 1995) og Turn of the Century og The Navigator (fra Playback Singers, 1998). Hvis noen skulle være i tvil om dette er vakkert eller ei anbefales det å skippe rett til sistesporet, Love, der Naomi synger som en engel på japansk i det som vel er en av årets mest tiltalende kjærlighetsviser.

Hvis ikke platen alene forsvarer innkjøp, så bør DVD-utgaven som følger med bli tungen på vektskåla. Det er en snau times lang turne-dagbok fra Europa-turneen, regissert av Naomi Yang, og fortalt av begge to. Med denne solide platen har Damon and Naomi tatt det definitive skrittet vekk fra den den dominerenede skyggen til Galaxie 500, og veien de nå er inne på ser ut til å lede mot enda høyere makter.