The Byrds
Apples In Stereo
Herman's Hermits

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Musikk for høst

Sekstitallsinspirert britisk indiepop fra avdelingen for skjulte skatter.

La meg komme med en generell oppfordring med en gang: Ser du Perfect City (Twenty Songs 1998-2000) i en eller annen platebutikk, det være seg ny eller brukt; kjøp den! Og det av en musikalsk og en kremmeraktig grunn. Den musikalske, som jeg skal forsøke å forklare nærmere, er at dette er nyyydelig britisk indiepop i sekstitalls-kaliberet. Den kremmeraktige er at denne plata (hvis man skal stole på internettet) bare er utgitt i 1500 eks, og selskapet bak, Earworm Records, allerede er historie. Om Screen Prints er et band fremdeles, blir jeg også svært usikker på.

Screen Prints har gitt ut 5-6 singler i perioden 1998-2002, og havnet på en del mer eller mindre kjente samlere med lignende band fra Storbritannia. Vi snakker Manchester denne gangen, ikke stedet der til lands med dårligste musikalske aner. Disse singlene har kommet i begrensete opplag - som jo ikke er uvanlig - og jeg kan på ingen måte minnes å ha hørt om dem før Perfect City foreligger. Perfect City er da også i stor grad en samler av det meste de har utgitt hittil. Det hele åpner med siste singel, Autumnal Playing Fields, som i verste fall høres ut som en blanding mellom en tidlig Teenage Fanclub demo og Herman Hermits med depresjoner.

Og på rekke og rad etter denne låten følger noen perler av noen retropopklingende låter, alle laget på fire-spors opptaker og neppe særlig produsert eller mikset i det hele tatt. Dette gjør at det lyder litt rått og rufsete, men ikke på noen måte dårlig. I sin helhet egenprodusert materiale, unntatt en meget godkjent versjon av Christmas Must Be Tonight (The Band/Robbie Robbertson). Jevnt over er dette mykversjonen av Elf Power, minus det aller mest intense skrammelet. Sangene er veldig drømmende og rolige, men samtidig med et driv som ikke gjør det for kjedelig eller glatt.

Jeg aner ikke om det ligger noe framtid i Screen Prints, forhåpentligvis vil disse i framtiden gjøre en langspiller og ikke bare en samler av sine singelutgivelser (som har vært i svært så knapp distribusjon). Å bli signet til et større plateselskap ville antakeligvis både bedre innspillingene og omløpet av musikken, med risiko for mindre frihetsgrader og egen kontroll. Mer fra denne kanten skader i hvert fall ikke.