Coloriiage

Sebastien Roux

On Soft Mountains We Work Magic - Christophe Bailleau & Neal Williams (2008)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

På vingene

Ikke heismusikk, men flymusikk. Franske Bailleau innvier nytt norsk plateselskap på vakkert vis.

Da kan vi ønske velkommen til et nytt norsk plateselskap. Intet er hyggeligere enn det. Soundscaping har tidligere eksistert som nettsted, men tar nå skrittet videre med Soundscaping Records. Første utgivelse lover veldig godt, ikke minst med tanke på den smekre utformingen og innpakningen de har gitt platen. Det dreier seg om den franske multi-kunstneren Christophe Bailleau og hans Air Resort, et stykke musikk som fortjener en delikat bekledning.

Bailleau har vi tidligere presentert her på groove, også det under norsk flagg: On Soft Mountains We Work Magic var et samarbeidsprosjekt med Neal Williams, utgitt på Fenêtre. Bailleau har også vært på visitter her i Oslo, blant annet med et par konserter på Sound of Mu.

Christophe Bailleau driver med drømmende, teksturbasere lyder, fremskapt av gitar, laptop og feltopptak, litt slik som blir billedgjort på omslaget: Dette er musikk som tilhører høyere luftlag i alle sin svevende ynde, men jordnær nok til at vi ser landskapet under. Plukkende gitarer, synth som bølger inn og ut, surklende og klukkende lyder, ringende bjeller, gnissende ringing - alt bundet sammen med en tålmodig sikkerhet og luftig sinn. For å virkelig gjenta meg selv, så kan beskrivelsen fra forrige utgivelse fremdeles brukes om musikken, som "innbydende og varm, med elementer av det kjente, melodiske og det mer abstrakte og drømmende."

Det er mange veldig fine øyeblikk her, ikke minst i krysningen mellom nettopp det akustiske (gitar) og det elektroniske (laptop). Det gjelder både Meli-Melo og Small Village on a Hill, som fra en nærmest frenetisk oppbygning fader ned med Mark Templetons fine gitarspill. Det bør også nevnes at Sébastien Roux bidrar med lyder på Je Te Laisse Des Messages Sur Ton Decodeur, en timinutter der de to graver litt dypere ned i materien. Det taler også til Bailleaus fordel at han ikke nødvendigvis tar den enkleste vei, hans lydreiser fordrer en aktiv og imøtekommende lytter. Christoph Bailleau fremstår som personlig i sitt arbeid, men driver i en genre med små nyanser, og det er ikke lett å fremheve noe som skiller ham så veldig fra lignende lydkunstnere.

Men Air Resort pakkes uansett med til neste lange flyreise.

Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass

(Matador)