I (No)
Audrey Horne
Gorgoroth

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Super Sahg

Sahg beviser at alle gode ting er tre, og har her klart å lage en plate som er tidløs.

Sahg III åpner med en akustisk gitarintro, men før man rekker å svelge kaffen, blir det superkommersielt, og man blir med et litt skeptisk. Heldigvis viser det seg allerede på låt tre, at dette er kommersielt på det riktige viset! Her er det masse referanser til god heavy metal fra slutten av 1980-tallet; Whitesnake, TNT, Ozzy etc, godt blandet med grov bass, som gir det hele et mer stonerpreg. Dette viser seg å være oppskriften som gjør Sahg spesielle.

Starten på låten Mortify minner om gitarriffet fra en låt som overhodet ikke er metal, nemlig N.E.R.D. hiten She Wants To Move, mens albumets flotteste låt Mothers Revenge starter omtrent likt som Lita Fords duett med Ozzy Osbourne. Vokalen til Olav Iversen er heller ikke så ulik Ozzys på denne låten. Avslutningsvis får vi Burden som starter som en scene tatt fra musikalen Hair, og helt til sist Spiritual Void, som er veldig lik en av låtene til rock/grunge-bandet Jack In The Box, som hadde sitt comeback tidligere i år. Helt tidsriktig!

Det er tydelig at her har bandets medlemmer tatt idéer fra sine favoritter og virkelig kost seg med dem, og med stort hell. Dersom det er Sahg som stikker av med Spellemannsprisen på nyåret, så vil det overhode ikke være overraskende. Her er det så mye gjenkjennelig, som virker fengende for lytteren, at det er vanskelig og ikke like musikken. Det er nok mange "gamle" band som skulle ønske de kunne lage en plate som dette. Sahg III er nemlig spekket med hits!

Bandet har medlemmer som har spilt/spiller i Gorgoroth, Audrey Horne, Ralph Myerz and the Jack Herren band, I og Manngard, så kan vel dette nærmest kalles en supergruppe. Dette gjenspeiler seg virkelig i musikken. Sahg beviser at alle gode ting er tre, og har her klart å lage en plate som er tidløs. Med inspirasjoner fra både 60-, 70- og 80-tallet, krydret med mer moderne energi, så er dette et album man vil ta frem igjen og kose seg med i mange, mange år fremover.

Bandet låter generelt tight og albumet er dynamisk og bra produsert. Her skjer det noe konstant, og det er vanskelig å høre seg lei.