Donovan
Cat Stevens

October Road - James Taylor (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fin-fin samling av James Taylor låter

Her er en fin anledning til å sette seg inn i en av de fremste singer/songwriterne fra 70-tallet.

Dette er siste i en lang rekke James Taylor samleplater. Intet uvanlig i det for en artist som debuterte allerede i 1968. Umiddelbart etablerte Taylor seg som en singer/songwriter av den mer myke sorten. Han har aldri vært en mann som har tatt for seg de store politiske spørsmål, til gjengjeld har skrevet et stort knippe fine låter der han i tekstene viser innsikt i mellommenneskelige relasjoner. Dette kombinert med fengende melodier var med på å gjøre James Taylor uhyre populær hos stor deler av den vestlige ungdommen. Alle hans tidlige album solgte til gull eller platina i USA, mens hans Greatest Hits fra 1976 solgte smått utrolige 10 milloner eksemplarer.

Å sette sammen en CD på 20 låter som skal dekke en så lang karriere kan ikke yte artisten full rettferdighet. Det har selskapet også forholdt seg til ved å sette sammen et album med låter kun fra 70-tallet - bortsett fra tre av dem. Blant annet den nykomponerte låten Bittersweet til glede for gamle fans. Platekjøperen vil forhåpentlig kunne danne seg et godt nok inntrykk allikevel til å finne ut om James Taylor er en artist man vil utforske videre. På denne måten fungerer dette albumet brillefint.

Albumet starter med Something in the Way She Moves fra debuten James Taylor, 1968, spilt inn i London og utgitt på Apple. På denne platen får vi prov på hva som skulle bli Taylors kjennemerke. Her er en nydelig melodi med flotte harmonier og Taylors myke nærmest smøraktige stemme gjør at låta fester seg umiddelbart.

Sitt kommersielle gjennombrudd oppnådde han med LP nummer to - Sweet Baby James fra 1970. Den vakre låta Fire and Rain tar for seg Taylors opphold på psykiatrisk institusjon og heroinavhengighet. Til tross for tunge temaer var låta såpass fengende at den var hovedgrunnen til Taylors gjennombrudd.

Albumet inneholder Taylors store hits. You've Got a Friend, skrevet av Carole King er selvfølgelig selvskreven: Long Ago and Far Away ditto. Låter som dagens etablerte lyttere kan kose seg med i sofaen sammen med kjæresten over et glass vin. Mer suppete kan det kan knapt bli, men Taylor holder seg på en knivsegg og mestrer det. Det er rett og slett trivelige og ufarlige låter som setter lytteren i en god stemning.

De fleste låtene er hentet fra første halvdel av 70-tallet, og selv om det høres ut som en klisjé, så er låtmaterialet svakere på den siste halvdelen. Det kan ha noe å gjøre med at besetningen har blitt større og muligens hindrer melodienes egenskaper i å nå skikkelig frem. Det kan også ha å gjøre med at 20 komposisjoner innenfor en relativt snever genre kan bli i meste laget. Låtene kommer best til sin rett når man hører på plata i små doser av gangen.

Heftet som følger med har kun et lite stykke skrevet av James Taylor selv. Beholdningen er imidlertid oversikten over alle låtene der samtlige musikere som bidrar på det enkelte spor er nevnt. I tillegg opplysninger om hvilket studio som er brukt, når den er spilt inn og hvilket album låta er hentet fra. Et fint utgangspunkt for å leite videre på egen hånd.

The Best of James Taylor har dermed blitt en fin mulighet for interesserte å sette seg inn i Taylors musikalske utvikling, eller for å ha hans største hits på én plate.