Babybird
Saint Etienne

Another Late Night - Kid Loco (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Whoah! Årets friskus!

En forskrudd rundreise i selskap med dampende halliker, horer og annet pakk.

Jeg nominerer herved omslaget til Kid Locos nye album Kill Your Darlings til stiligste cover i 2001. Fotograf er Bernard Benant, og omslaget har allerede skapt furore i flere europeiske land, og når skiva lanseres i USA blir den å finne i en brun pose for å beskytte sarte sjeler. På finurlig vis illustrerer fotografiet skivas gjennomgående bakgatepreg. Jeg hadde forventet noe helt annet fra franskmannen Jean-Yves Prieur, som ikke greier å bestemme seg om han vil kalles Kid Loco eller Kid Bravo. Jeg kjenner musikk hans som instrumentell, laid back electronica, mens her åpner den nye skiva med Cocaine Diana og streit instrumentering med Tim Keegan, fra Departure Lounge, på vokal. Dette er akustisk gitar, lette keyboards og en tekst som speiler rockens tradisjonelle flørt med nakotika og djevelen. Loco har målrettet samarbeidet med engelskspråklige vokalister på dette albumet for å unngå artikulasjonsproblemer på et overraskende teksttungt album.

Skotske Louise Quinn overtar vokalen på Lucy's Talking og låta har et tyngre element av Kid Locos sløye rytmebaserte lydbilde og digitale effekter. Quinns hypnotiske vokal bidrar til det overbærende preget av mørke røykskyer som hviler over denne plata. Kid Loco har aldri lagt skjul på at han henter inspirasjon fra planteriket når han jobber i studio. Three Feet High Reefer er sånn sett som en aldri så liten hyllest til denne inspirasjonskilden. Igjen er det Keegan på hviskende vokal sammen med Quinn, akkompagnert av breakbeats, blåsere og keyboards.

Loco har sin bakgrunn fra fransk punk på 1980-tallet hvor han trakterte gitar i forskjellige band, før han ble mer interessert i produksjon og elektronisk musikk. Senere spilte han i hip-hop og reggaegruppen Mega Reefer Scratch (...) og synthbaserte Catch My Soul, før han etablerte seg som produsent, DJ og remikser under navnet Kid Loco i 1996. Under dette navnet debuterte han med langspilleren A Grand Love Story i 1997. Hans utsøkte forståelse av remiksen som instrument for å skape ny musikk har ført til samarbeid med blant andre St. Etienne, Mogwai og Stereolab.

Kill Your Darlings tilbyr nye stilblandinger. Jeg har aldri vært borti snodigere miks av country, blues, pop og skitten electronica. Fra den vidunderlig sløye instrumentalen Horsetown In Vain til tre minutters pop i A Little Bit Of Soul, bringes vi inn Locos egenrådige univers. Her er ingenting som det virker og første inntrykkene må forkastes underveis. Alle referanser har dobbel bunn og lag på lag med fransk ironi og humor. Ta tekstsløyfa i A Little Bit Of Soul, som gjentas over en munter popmelodi; "What I need, baby / Is a little bit of your soul / But you're too cold, baby / And your blood don't flow". Hva er det som skjer? Er dette en nekrofil kjærlighetssang eller er det kun en ballade om tapt kjærlighet? Loco gir ingen svar, kun muligheter for tolkning.

Låtrekken Here Come The Munchies, Going Round In Circles og avsluttende I Want You er et ypperlig eksempel på utgivelsens kompleksitet. Her tilfører Loco en miks av hoftesvingende bluesrock i Munchies og sløy, instrumental electronica i Going Round In Circles før countryballaden I Want You avrunder en forskrudd rundreise i selskap med dampende halliker, horer og annet pakk. Det som imponerer mest, er ikke at Kid Loco bytter elegant mellom munnspill og sequencere underveis, men heller at han får denne mangfoldige blandingen til å virke som det naturligste i verden. Selv om du blir sittende igjen med følelsen av å ha blitt bragt til musikalske utposter underveis, så har hele skiva en selvfølgelighet over seg som gjør at dette ikke er fremmedgjørende. Du vil umiddelbart ha mer og vugger lett fraværende til refrenget på I Want You. Fantastisk!